Utrecht Noord

WK is bezig maar voor Utrecht Dragons telt andere wedstrijd meer

Het nieuwe jaar en daarmee het seizoen is net begonnen en voor de spelers van ijshockey team Utrecht Dragons is de eerste winst al binnen. Op zaterdag dertien januari speelden het team bij De Vechtsebanen in Overvecht hun beste wedstrijd tot nu toe.

Er staat een rij van ongeveer honderd man voor de ingang van schaatsbaan De Vechtsebanen in Overvecht. Bij binnenkomst klinkt de muziek al hard door de boxen en nemen de bezoekers plaats op de tribunes aan de kant van het team waar ze voor komen. De rechterkant van de schaatsbaan is gevuld met Utrecht Dragons supporters met vlaggen en sjaals van de club. Aan de andere kant van de schaatsbaan zitten de supporters van tegenstander Smoke Eaters Geleen.

Het WK ijshockey is op hetzelfde moment bezig in het Thialf stadion in Friesland, maar voor de bezoekers hier is dit bijzaak. Zo vertelt ook bezoeker Amy (13) ‘Ik kijk dat wel vaak even terug maar dit is leuker want hier ben je echt bij’. Amy is zelf ook een ijshockeyspeler en staat al sinds de deuren open zijn met haar hockeystick en eigen puk tegen de rand van de ijsbaan aan de schieten. Zij wil zelf ook ooit meedoen met het WK. ‘Het lijkt mij heel cool, maar ik ben daar nog niet goed genoeg voor. Ik wil wel graag in een beter team spelen want dan kan ik later ook naar het WK misschien.’ Vertelt ze met een vrolijke uitdrukking op haar gezicht.

Wanneer het tijd is voor de start van de wedstrijd gaan mensen zitten en kijken gespannen naar de baan. De lichten gaan uit en de discolichten aan, hiermee is het voorstellen van de spelers begonnen. De spelers komen één voor één op en worden voorgesteld aan het publiek. Daarna komen ook de tegenstanders op en kan de wedstrijd beginnen. De lichten gaan weer aan en de teams staan tegenover elkaar.

Als de wedstrijd begonnen is gaat het voor de Utrechters gelijk al goed en in de eerste helft wordt al vier nul. Mensen op de tribune hebben een glimlach op hun gezichten en beginnen te joelen als de rust begonnen is. Een groep van 6 kinderen komt bij elkaar om in de rust zelf buiten het ijs ook te spelen. Hier staat bezoeker Amy ook bij, maar met een minder grote glimlach. ‘Mijn broer speelt en hij doet het goed maar hij zit in het andere team en ze staan achter helaas.’ Voegt ze toe.

De eindscore van de wedstrijd is twaalf één voor de Utrecht Dragons. De spelers lopen bezweet de baan af en worden na gejoeld door het publiek. Man of the match Teun Landzaat (21) is als laatst en wordt onthaald door familie en vrienden. ‘Het was een top wedstrijd en dit hadden wij als team ook echt even nodig’ zegt hij. ‘De eerste wedstrijd hadden we verloren dus dit is super fijn voor ons en ook voor het publiek, dat merk je wel aan de sfeer hier. Iedereen is gewoon super blij.’ Legt Landzaat uit. Over het WK, wat tegelijk bezig is, zegt hij het volgende: ‘Het speelt hier zeker en het is ook echt een doel voor ons als team maar voor nu is deze wedstrijd even het belangrijkst. Het is natuurlijk iets waar je zeker wil staan ook al is het misschien nu nog ver weg’. Over zijn motivatie zegt Landzaat het volgende: ‘voor mij is ijshockey echt een uitlaatklep en ik hoop dat veel meer mensen het gaan doen, je merkt wel dat het steeds groter wordt als sport. Ook al aan dat er steeds meer mensen komen kijken. Dat motiveert ook gewoon heel erg en dat is te zien want dit is zeker onze beste wedstrijd tot nu toe’.

Verslaggever Kaydee-Bo Holwijn spreekt de man of the match ook in haar audioreportage.

Laysa Kokkeel

Journalisten Bio Laysa Kokkeel Journalist in opleiding Met onder andere ervaring bij de School voor Journalistiek Utrecht en Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik heb vóór mijn huidige studie ook al anderhalf jaar Creative Business gestudeerd. Hier heb ik voor het eerst kennisgemaakt met de journalistiek. Dit beviel zo goed dat ik alleen maar meer wilde leren en zo ben ik bij de School voor Journalistiek in Utrecht terechtgekomen. Schrijven Bij Creative Business heb ik vaak artikelen moeten schrijven, onder andere tijdens een opdracht voor Linda.nl. Hier heb ik geleerd dat ik schrijven leuk vind en hier dus ook graag mee bezig ben. Hoe je goede bronnen vindt, en daarna het verwerken hiervan in een goed stuk was voor mij best nog een uitdaging. Ik schreef vaak bijzaken op, maar ik heb nu geleerd hoe ik dat niet doe. Hierdoor ben ik beter geworden in schrijven en merk ik dat ik nu best goede artikelen op papier kan zetten. Ambities Mijn droom in de journalistiek is om bij de radio te gaan werken. Het lijkt mij leuk om mee te draaien op een redactie en een zo goed mogelijk radio-item neer te zetten. Ik heb een enorme liefde voor muziek, dat is daarom ook één van de redenen dat de radio mij zo trekt. Hoe en waar weet ik nog niet, maar ik heb genoeg motivatie en doorzettingsvermogen om te durven zeggen dat dit gaat lukken, en dat dit iets is waar ik goed in zou zijn. Naast het radiovak zelf vind ik het interessant dat er steeds vaker formats voor online worden gemaakt en het lijkt mij leuk om te ontdekken hoe dat in zijn werk gaat en wat daarin de rolverdeling achter de schermen is.