Utrecht Noord

Utrecht Zingt viert Korendag in Zimihc Theater Stefanus

Foto ter illustratie - Yente ten Dam

Zaterdag 18 oktober klonken de melodieën van zowel traditionele als moderne koren door het Zimihc theater Stefanus afgelopen weekend. Deze korendag bood 12 optredens van Utrechtse koren. Daarnaast viel er een workshop te volgen over hoe je in een koor moet zingen. “Deze dag biedt een mooie en leuke kans om op te treden en om nieuwe leden te werven”, aldus koorlid Iris.

“Een dag voor en door koren”, vertelde Charlotte de Vries dagmanager van de Korendag. Utrecht zingt wil Utrechtse koren de kans geven om op te kunnen treden en andere koren te leren kennen. Dat is het doel van deze Korendag. En dat is ook zeker gelukt, in de pauzes tussen de optredes is iedereen druk in gesprek met elkaar. Niet alleen de leden van een koor onderling, maar ook de andere koren complimenteren op het optreden van het koor die daarvoor had opgetreden. In het Zimihc theater Stefanus in Overvecht waren in totaal 12 koren te zien die ieder hun eigen genre presenteerde. Zo waren er onder meer een popkoor, een kwartet en een operakoor. Daarnaast was er een workshop koor zingen onder begeleiding van Mathieu Vulto waar het publiek de mogelijkheid kreeg om als koor op te kunnen treden. Vulto blijkt meer dan geschikt hiervoor te zijn aangezien hij een docent vocal leadership is en verschillende koren dirigeert. De workshop is voor iedereen toegankelijk, zelfs als je helemaal niet zo goed kan zingen.

In één van de zalen van het theater mochten de koren om de 30 minuten hun optreden geven. De tribune zat vol met vooral familie en vrienden, maar ook muziekliefhebbers of andere koorleden die benieuwd waren naar de gevarieerde kooroptredes. Ondanks dat het merendeel van de bezoekers boven de 50 was, waren ze meer dan actief tijdens de optredens waar dit mocht. Zo zong Songs and Strings band het Franse nummer Ladada waarbij ze het publiek vroegen gezellig mee te dansen en te zingen als ter afsluiting van hun optreden. Koorlid Iris: “Dit ging verrassend goed.”

Een overschot aan Utrechtse koren.
Volgends bezoekers en koorleden zijn er in Utrecht veel koren. In feite te veel om deze allemaal een kans te bieden om op te kunnen treden. Zo had de Vries naast deze 12 koren andere koren moeten afzeggen vanwege een anders te groot programma. “We willen er eigenlijk echt naar toe dat dit een soort festival wordt zodat op verschillende plaatsen in de stad jaarlijks koren te beluisteren zijn. Wat gelijk een kans biedt voor meer koren in Utrecht om deel te kunnen nemen aan de Korendag”, Aldus de Vries. Ondanks het overschot aan koren missen veel wel nog koor leden. Zo vertelde koorlid Nel: “Deze dag biedt naast de optredens en het genot van zang ook kansen. Kansen om nieuwe leden op te trommelen.” Onder de bezoekers was zo Marja, koorzangeres van een koor dat afgezegd was. “Ondanks dat ik zelf niet mag optreden kan ik alsnog genieten van de andere koren. Ik wacht nu op een vriendin die hier ook in de buurt woont. Daarnaast heb ik ook nog een doel. Ik ben hier namelijk namens mijn koor om nieuwe leden te krijgen. Ik heb zelfs flyers meegenomen om uit te delen”, Aldus Marja.

Het Stefanus theater in Overvecht is al een lange periode een culturele ontmoetingsplaats voor bewoners rondom en in Overvecht. Zo werd ook de Korendag een ruim bezocht. Er liepen zelfs nog mensen last minute binnen om nog snel een kaartje aan de deur te kopen. Het was evenement waar de bezoekers niets anders dan positief over konden praten.
Al met al was de korendag in het Zimihc Stefanus theater een geslaagde dag.

Verslaggeefster Eva Lucassen heeft een audioreportage gemaakt die hieronder te beluisteren is. Ze neemt jullie mee tijdens deze Korendag.
http://