Utrecht Noord

3-MMC gebruik neemt toe ondanks verbod ‘piek bereikt’

Uit onderzoek blijkt dat de psychoactieve drug 3-MMC – ondanks een verbod in 2021 – in populariteit blijft toenemen. Bijna een derde van de uitgaanders komt er mee in aanraking. “Het is een trend maar ik denk dat het zijn piek ook bereikt heeft nu”, aldus drugskliniek Jellinek. De partydrug heeft sinds zijn intrede het uitgaansleven flink opgeschud, en bewijst onvoorspelbaar te zijn door een complexe en snel veranderlijke drugsmarkt.

Uit een groot onderzoek naar drugsgebruik bij het uitgaan blijkt 3-MMC (3-Methylmethcathinon) relatief meer gebruikt te worden. Waar in 2020 nog geen tien procent van de actieve, jonge feestgangers de drug had gebruikt was dat in 2023 al bijna één derde. In het onderzoek van het Trimbos-instituut is het drugsgebruik in het uitgaansleven in kaart gebracht door meer dan zevenduizend mensen te enquêteren. Van de totale Nederlandse populatie heeft slechts 2,1 procent 3-MMC een keer gebruikt.

Bij drugskliniek Jellinek merken ze de toenemende interesse in 3-MMC ook. Want hoewel de drug in 2021 verboden is kunnen gebruikers hun al dan niet illegale waren testen bij het instituut. Zo gebruiken de mensen die daartoe toch al hadden besloten veiliger en worden de drugs op de illegale markt beter inzichtelijk. Dat is des te belangrijker bij 3-MMC, waarvan is gebleken dat het vaak vervuild is met andere stoffen.

3-Methylmethcathinon

De drug in kwestie staat ook bekend als Poes of Miauw en is de opvolger van soortgelijke drug 4-MMC. 3-MMC is een nieuwe psychoactieve stof, verkrijgbaar op de Nederlandse markt sinds 2012, die veel weg heeft van de bekende amfetamines zoals cocaïne en speed en dus stimulerend werkt. “Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je hartslag, je bloeddruk, spierspanning en je lichaamstemperatuur omhooggaan. Daardoor hebben mensen het gevoel dat ze langer door kunnen gaan en meer energie hebben”, aldus Eva Kalis van Jellinek. Ook mentaal krijgen mensen een euforisch gevoel, maar: “Het effect is afhankelijk van de samenstelling van het middel en andere belangrijke factoren: zit je lekker in je vel, heb je goed gegeten. Dat maakt hoe jij je je gaat voelen van 3-MMC”, legt preventiedeskundige Eva Kalis van Jellinek uit.

Eén van de problemen met 3-MMC is dat de lange termijneffecten nog niet in kaart zijn gebracht, maar ook tijdens het gebruiken zelf is het niet gevaarloos volgens Kalis: “Het nadelige effect van 3-MMC is op de korte termijn vooral de craving en het bijnemen. Het werkt ongeveer een halfuurtje.”  Andere gevaren manifesteren zich volgens het Trimbos-instituut voornamelijk in hartklachten zoals hartkloppingen, hartritmestoornissen of een té hoge hartslag. Ook wordt misselijkheid, angst en een staat van verlaagd bewustzijn gemeld als mogelijke gevolgen van gebruik.

De tijd van studeren en experimenteren

Dat er veel studenten langkomen bij de testservice is geen toeval: “Rond je twintigste is vaak wanneer mensen gaan experimenteren met drugs, dat is ook in mensen hun studententijd.” Dat verklaart ook het grote verschil tussen het landelijke gebruik en dat van jonge, hoogopgeleide uitgaanders.

Felix*(20) is een Utrechtse student die al meerdere keren 3-MMC heeft gebruikt bij het uitgaan. Het experimenteren begon voor hem bij het gebruik van XTC, waarna hij ook andere uitgaansdrugs wilde proberen. “Normaal doe ik harddrugs op festivals met techno of house. Maar ik heb het ook wel een enkele keer gedaan in een kroeg. Maar het is écht voor in de club of op festivals.”

Felix testte met zijn vrienden in het verleden wel vaak hun XTC, met 3-MMC echter niet. Hij heeft wel ondervonden wat ook uit de drugsmonitoring blijkt: de sterkte kan verschillen van keer tot keer. “Daarom begin ik gewoon altijd rustig.” Hij ziet zijn sporadische gebruik niet als schadelijk: “Als het zoveel wordt gebruikt zonder dat het vaak fout gaat, lijkt het mij wel meevallen.” Fysieke klachten heeft Felix nog niet ondervonden: “Het snuiven doet alleen wel pijn.”

*echte naam is bekend bij de redactie

Kijk voor meer informatie over Jellinek en 3-MMC het interview met preventiedeskundige Eva Kalis. In de video, gemaakt door Derk-Jan Huurnink, gaat Kalis dieper in op het hoe en waarom van drugstesten en hoe men gebruikers kan helpen.

Markus Burger

Gedreven door een drang naar verdieping en kennis brengt Markus Burger(22) met veel passie lokaal nieuws met een kritisch randje. In de hoop mensen te helpen met het beter begrijpen van de complexe samenleving schrijft hij het liefst over de onderwerpen waar politiekbeleid de inwoners raakt. Naast zijn studie aan de School voor Journalistiek schrijft en filmt Markus als freelancer voor SCHIE en Omroep Vlaardingen. In Stichtse Vecht hoopt hij weer nieuwe ervaringen op te doen die ergens anders niet te vinden zijn. In zijn vrije tijd geniet hij met vrienden van de mooie stad Rotterdam, waar hij woont.