Utrecht Noord

Het eerste jaar dat basisschool de Regenboog in Tuindorp deelnam aan Nationale Pannenkoekdag

Beeldbank Pannenkoekdag

Dit jaar heeft Nationale Pannenkoekdag op acht maart een recordaantal deelnemers; maar liefst 1.715 scholen, waarvan zestien scholen in Utrecht. Voor basisschool de Regenboog in Utrecht, Tuindorp was het de eerste keer dat ze meededen met de Nationale Pannenkoekdag. “Dankzij het enorme enthousiasme van leerlingen, juffen, meesters, ouders en vrijwilligers over het hele land gaan zo’n 90.000 ouderen genieten van lekkere zelfgebakken pannenkoeken.” vertelt Nicolette Biessels, persvoorlichter Pannenkoekdag.

Scholen nemen zelf het initiatief om invulling te geven aan de pannenkoekdag, zo heeft de Regenboog ervoor gekozen om opa’s, oma’s, ouders en eenzame ouderen in de buurt uit te nodigen. De leerlingenraad van de basisschool heeft eigen flyers gemaakt die ze hebben rondgebracht. “Met als doel dat mensen zich vrij zouden voelen om hierlangs te komen voor een leuk praatje en natuurlijk een lekkere pannenkoek” vertelt een leerling uit de leerlingenraad. De kinderen bedienden de gasten met vrolijkheid, serveerden heerlijk zelfgebakken pannenkoeken en verrasten hen aan het einde van de middag met een potje bingo. “Je welkom heten als je binnenkomt, vragen wat je wilt drinken: die functie vullen ze op een hele serieuze manier in, en het is ontzettend leuk om je kleinkinderen op die manier bezig te zien.” Zegt trotse opa van medebakker kleinzoon.

Nationale Pannenkoekdag

Nationale Pannenkoekdag is een jaarlijks evenement dat gevierd wordt in Nederland. Het draait allemaal om het genieten van heerlijke pannenkoeken, maar er zit ook een sociaal aspect aan verbonden. Op deze dag openen scholen en verzorgingstehuizen hun deuren voor ouderen en buurtbewoners, waarbij ze hen uitnodigen om samen pannenkoeken te eten die door de leerlingen worden gebakken. Het evenement bevordert niet alleen gemeenschapszin, maar het creëert ook waardevolle interacties tussen verschillende generaties. Ouderen krijgen de kans om tijd door te brengen met kinderen en jongeren, terwijl de jongere generatie leert over respect, medeleven en het belang van het delen van ervaringen met anderen. Tijdens Nationale Pannenkoekdag komen mensen samen om te koken, te eten en te genieten van elkaars gezelschap.

Ontstaan

In 2007 heeft Tefal het initiatief genomen voor Nationale Pannenkoekdag met als doel jong en oud op een plezierige manier met elkaar in contact te brengen. Later sloten Koopmans en sinds dit jaar ook Blue Band zich bij dit initiatief aan. Elke school ontvangt een gratis startpakket met essentiële benodigdheden zoals pannenkoekenmixen, Blue Band Vloeibaar, tafelkleden en meer. Nieuwe deelnemende scholen ontvangen zelfs Tefal-pannenkoekpannen.

Duurzaamheid

Het streven naar duurzaamheid wordt laten zien in initiatieven om het evenement milieuvriendelijker te maken. Scholen die eerder deelnamen, ontvangen geen nieuwe Tefal-pannenkoekpannen meer. In plaats daarvan worden zij aangemoedigd om de pannen en tafelkleden te bewaren voor hergebruik bij volgende jaren. Deze maatregelen dragen bij aan het verminderen van afval en het bevorderen van duurzaam denken binnen het evenement.

Memorabele momenten

Gedurende de jaren heeft Nationale Pannenkoekdag memorabele momenten meegemaakt. Het Nationale Pannenkoeklied en creatieve initiatieven zoals kunstpannenkoeken benadrukken de vrolijkheid en creativiteit van het evenement, waardoor het niet alleen lekker, maar ook leuk is.

Sharallya Egger

Mijn naam is Sharallya Egger, afgestuurd fotograaf aan de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie en nu beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Twintig jaar en woonachtig in Arnhem. Je kunt mij heel nieuwsgierig noemen, ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren en te onderzoeken naar verschillende onderwerpen. Mijn ambitie is om na mijn studie mijn fotografische kennis toe te passen aan mijn journalistieke beroep en hiermee grote producties zoals reportages en documentaires te maken.