Utrecht Noord

Geen ongelijkheid meer tussen ouders, maar tussen scholen

Nadat twee jaar geleden de wet over de vrijwillige ouderbijdrage is verscherpt, zet de Katholieke Scholenstichting Utrecht (KSU) de vrijwillige ouderbijdrage geheel stop. Dit om te zorgen voor meer gelijkheid tussen ouders en kinderen.

De vrijwillige ouderbijdrage is stopgezet om zo voor totale inclusiviteit van alle leerlingen te zorgen, maar nu de vrijwillige ouderbijdrage niet meer door ouders wordt betaald doen andere problemen zich voor. Scholen moeten de uitjes geheel zelf betalen.

Directrice Claire Deddens van de Mattheusschool vertelt dat de scholen sinds het stopzetten van de vrijwillige ouderbijdrage afhankelijk zijn van partners en andere initiatieven, zoals banken of stichtingen. Dit levert veel werk op voor het scholen bestuur. Daarbij is het zo dat de ongelijkheid tussen scholen zal toenemen. De ene school heeft nou eenmaal wat meer te besteden dan de ander.

Wet vrijwillige ouderbijdrage

De verscherping op de wet hield in dat ieder kind mee moet kunnen op alle schooluitjes ook als de ouders geen vrijwillige ouderbijdrage kunnen of willen betalen. Eerst van het voor scholen een mogelijkheid om de kinderen van wiens ouders geen vrijwillige ouderbijdrage hadden betaald een kosteloos alternatief op school te bieden. Dit mag dus niet meer. Alle kinderen moeten mee op dezelfde uitjes die door de school geregeld worden. Deze verscherping ging in op 1 augustus 2021.

Verslaggever Fleur praat hier verder over met woordvoerder Alexander Bunt.