Utrecht Noord

Viering van de dag van de leraar

Donderdag 5 oktober was het de dag van de leraar. Op deze dag worden leraren uit het hele land extra in het zonnetje gezet. Ook in Tuindorp, gelegen in Utrecht Noord, wordt de dag van de leraar op verschillende basisscholen gevierd.

De dag van de leraar is door de Organisatie der Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (UNESCO) opgericht in 1994 en sindsdien is dit, ook op Nederlandse scholen, een dag waarbij het beroep leerkracht erkent wordt. Ook basisschool de Regenboog in Tuindorp, viert de dag van de leraar. Alle leerkrachten kregen een videobericht van hun leidinggevende en er kwamen foodtrucks langs op het schoolterrein, waarbij iedereen werd getrakteerd op een lunch. Sanne de Vries (39) is werkzaam als leerkracht van groep drie bij basisschool de Regenboog en vindt het belangrijk dat de dag van de leraar gevierd wordt: ‘Er is nogal een tekort aan leerkrachten, wij bungelen voor een hbo beroep nog wel onderaan qua salaris. Voor veel startende studenten is het beroep leerkracht dan ook niet aantrekkelijk genoeg. De dag van de leraar is belangrijk, want het zorgt voor een extra momentje van erkenning.’

Bij de Paulusschool in Tuindorp werd de dag van de leraar ook gevierd. Menke Assen, directrice van de Paulusschool vertelt: ‘We hebben de vlag uitgehangen en we zijn door de oudervereniging verrast door een heerlijke lunch als dank. Vanuit onze stichting hebben we ook een cadeau gekregen. Wij geven elk jaar aandacht aan de dag van de leraar, want het geeft een extra stukje waardering naar alle leraren.’

De dag van de leraar wordt als belangrijk beschouwd, vanwege het enorme tekort aan leraren. Het CBS meldt dan ook dat in 2017 het primaire onderwijs 4,1 duizend basisschoolleerkrachten tekortkwam. Het CBS verwacht dat in 2027 dit tekort zal oplopen tot 11 duizend.

Puck Soer

Puck Soer werd geboren op 11 april 2006 in Leusden. Na het behalen van haar havodiploma, moest ze nog goed nadenken over wat ze in te toekomst wil gaan doen. Ze houdt van teksten schrijven en creatief bezig zijn, waardoor ze er achter is gekomen dat de journalistiekopleiding goed bij haar past. In de toekomst weet ze nog niet zo goed wat ze wil gaan doen, maar ze zou best graag als schrijvend journalist te werk gaan, maar voor de camera lijkt haar ook een leuke uitdaging. Voornamelijk de afwisseling lijkt haar leuk, want ze kan snel op dingen uitgekeken raken. Door deze eigenschap zorgt Puck ervoor dat ze haar leven niet saai houdt, omdat ze een brede interesse heeft, en graag veel verschillende dingen wil doen. Ondanks dat ze snel op dingen uitgekeken raakt, houdt ze zich al wel lang bezig met volleybal, dit is haar grote hobby, waar ze dan ook veel tijd aan kwijt is, doordeweeks maar ook in het weekend. Als ze echt een grote passie heeft, gaat ze er helemaal voor.