Utrecht Noord

Dierendag Stadsboerderij Gagelsteede: het grote feest was zondag al

stierkalf Otis, Foto afkomstig van Instagram account stadsboerderijgagelsteede

geschreven door Lucas Kamminga

Afgelopen woensdag was het dierendag, bij de stadsboerderij Gagelsteede mogen de kinderen daarom een stuk wortel voeren aan een dier naar keuze. Het grote feest was echter de zondag daarvoor al tijdens het boerderijfeest, legt Chaske Rijnsoever (23) uit. Hij is publieksmedewerker dier bij Gagelsteede. ‘Wij vieren het boerderijfeest en daar betrekken we dierendag een beetje in mee’, aldus Chaske.

Gagelsteede is een door de gemeente Utrecht gefinancierde kinderboerderij in de wijk Overvecht. De boerderij is gelegen in het parkje de Gagel, een groen stuk tussen de flatgebouwen van Overvecht. Op deze kinderboerderij vind je: varkens, geiten, schapen, koeien, kippen, konijnen, paarden, cavia’s, vogels en katten. Gagelsteede is een van de locaties van de stichting Utrecht Natuurlijk, deze stichting bevat vijf stadsboerderijen en zes stadstuinen verspreid door Utrecht. Naast dat je diertjes kan aaien bij de kinderboerderij worden er ook educatieve programma’s georganiseerd voor kinderen op het basisonderwijs.

Om half vier ‘s middags mogen de kinderen altijd meehelpen met het voeren van de dieren, dan mogen ze ook wat extra geven omdat het dierendag is. Verder doen ze bij Gagelsteede niet zoveel extra voor dierendag op de dag zelf. Chaske denkt dat er niet zoveel bezoekers komen
omdat dierendag dit jaar op een doordeweekse dag is. Toch denkt hij dat er wel iets meer mensen komen dan op een normale woensdag, maar niet perse vanwege de feestdag voor de diertjes ‘Ik denk dat ze niet zo zeer komen vanwege dierendag, maar omdat het lekker weer is
vandaag’, vervolgt hij.

Dierendag werd volgens Chaske meer gevierd tijdens het Boerderijfeest van afgelopen zondag. Op de andere locaties van Utrecht Natuurlijk wordt het Oogstfeest gevierd, omdat ze bij Gagelsteede geen eigen tuin hebben vieren hun daarom Boerderijfeest. Chaske vertelt dat er
rond de driehonderd bezoekers rond liepen tijdens het feest. Op het feest waren er verschillende activiteiten gaande zo kon je bijvoorbeeld een voedselketting maken voor de dieren. Ook konden bezoekers van het Boerderijfeest hun stem uitbrengen voor de naam van het
pasgeboren stierkalf. Het Instagram account van Gagelsteede meldt dat de naam ‘Otis’ de winnaar is. Otis won met slechts een stem meer van de op een na favoriete naam: ‘Woezel’.

Leeft dierendag een beetje onder de bezoekers? Op het terrein loopt een basisschoolklasje rond evenals enkele kinderen met hun ouders en/of grootouders. Een jongetje staat met grote ogen te kijken naar het paardenverblijf. Het jongetje is samen met zijn opa en oma op bezoek bij de boerderij. ‘Oh, ik wist niet dat het dierendag was vandaag’, antwoordt de oma van het jongetje lachend op de vraag of ze hier zijn vanwege dierendag. De oma vertelt dat ze in de buurt wonen en hier vaker komen. ‘We komen hier altijd wanneer we oppassen op de kleine’, zegt ze.

Recent stond Gagelsteede in het nieuws vanwege een ‘te hard loeiende koe’. Op de avond van 8 oktober alarmeerde de bezorgde omwonenden de politie vanwege het harde geluid van de koe. In de audioreportage hieronder is een interview waarin dit voorval wordt uitgelegd.

Luc van Eck

Luc van Eck is geboren in de mooie stad Alkmaar op 30 Oktober 2003. Hij was de jongste van zijn gezin dat een broer en een zus telde. Toen Luc een jaar oud was gingen zijn ouders scheiden en kreeg hij nog een jonger zusje cadeau samen met een broer van gelijke leeftijd, deze stiefbroer groeide uit tot Luc zijn beste vriend, samen met twee buurjongens  waren ze altijd buiten te vinden. Luc groeide gedurende zijn leven op als een echte lezer dit kwam door invloeden van zijn opa, meesters en docenten op school daarnaast is Luc ook een echte sportfanaat het begon bij hem met de liefde voor voetbal die later samenviel met het fanatiek sporten in de gym. Nu is Luc student aan de hogeschool van Utrecht waar hij de kunst van journalistiek aan het leren is. Al snel mocht hij zijn stempel drukken op de lokale journalistiek in Utrecht-Noord waar hij al twee informatieve interviews heeft opgenomen. Zijn eerste interview was met een digitale wijkagent van Overvecht waar hij leerde dat het imago van een wijk niet altijd dicht bij de realiteit hoeft te staan. Voor zijn tweede interview reisde Luc af naar het Ondernemersloket in nieuw Overvecht hier mocht hij een boeiend gesprek houden met een projectleider die hem alles vertelde over de ondersteuning van ondernemers in de regio. Al met al is Luc super enthousiast over zijn komende jaren en wilt hij elk hoekje en gaatje van de journalistiek ontdekken hij wordt gedreven door zijn passie om het leven van andere mensen in te duiken.