Utrecht Oost

Meerderheid studenten Science Park gaat niet in gesprek met D66

Foto D66 hangt posters op Foto: Nienke Hoffman

D66 voert campagne in verband met de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Op 25 oktober komt de regen met bakken uit de lucht vallen, maar de campagnevoerders van D66 zijn niet van suiker gemaakt. Vol goede moed proberen ze in gesprek te gaan met studenten op het Science Park. Slechts een enkeling staat open voor een gesprek met de partij. Wat is de oorzaak?

Ondanks het slechte weer en weinig animo onder studenten houden de campagnevoerders van D66 een positieve houding. Het is een teleurstellende avond voor de partij. D66 is een partij die zich vooral focust op studentenbelangen. Hoe komt het dat studenten niet in gesprek gaan met D66? De bevolking heeft minder vertrouwen in de politiek, blijkt uit cijfers van het CBS. Dat is natuurlijk niet zomaar uit de lucht komen vallen. De oorzaak is een opeenstapeling van de coronacrisis, de toeslagenaffaire en de formatie, geeft de Volkskrant aan. Dit is ook terug te zien in de opbrengst van de campagne van D66 op deze avond. De campagnevoerders van D66 proberen het vertrouwen weer terug te winnen. Met weinig resultaat. Slechts een enkele student op het Science Park, staat open voor een gesprek met de partij.

Kandidaat Statenlid en persvoorlichter Evert Manders van D66 is vandaag aanwezig om de campagne op het Science Park te leiden. Manders, die net uit het protest tegen de verhoogde studierente in Den Haag komt, licht zijn doel voor deze avond toe: ‘De insteek is vooral met mensen in gesprek te gaan en dat is waar democratie om zou moeten gaan. Het is niet alleen zenden, maar ook ontvangen’. Een van de vrijwilligers is Tino van Rossum. Hij geeft aan dat op dit moment veel problemen in de samenleving spelen, zoals een tekort aan woningen en de klimaatcrisis. Van Rossum vertelt waarom hij vandaag aanwezig is: ‘Het is heel makkelijk om vanaf de zijlijn te roepen dat je het ergens niet mee eens bent. Ik geloof erin, als je echt iets wil veranderen, ga dan gewoon zelf langs de deuren.’

Langzaam verzamelen de vrijwilligers zich op het Science Park. De oproep van D66 om campagne te voeren, levert vier mensen op. Het ziet er naar uit dat het die avond blijft regenen. Manders pept de vrijwilligers op en geeft een briefing over wat de bedoeling van de avond is. ‘We splitsen ons op in twee groepen en zullen studentenwoningen in gaan. Het is tentamenperiode, dus we gaan ze even onderbreken tussen het blokken door, om met ze in gesprek te gaan over wat zij ons willen meegeven’. Vol goede moed lopen de vier naar één van de woongebouwen. Ze maken tweetallen en lopen de lift binnen. Onderweg naar de vierde verdieping hangt Manders nog snel een poster op met de titel: ‘Geldstress door je energierekening?’ Manders licht toe dat dankzij een motie van D66 er een regeling voor studenten in het leven geroepen is, in verband met de stijgende energiekosten. Zo kunnen zij nu geld terugvragen om de hoge kosten te compenseren. Manders geeft aan dat veel studenten helemaal niet weten dat zij geld terug kunnen vragen. Door middel van de poster probeert D66 dit meer onder de aandacht te brengen.

De vrijwilligers komen aan op de verdieping. Ze bellen bij elke deur aan. Veel studenten zeggen ‘nee’. Ze hebben geen behoefte om in gesprek te gaan. Afwijzing na afwijzing houdt Manders hoop. Maar studenten hebben ‘geen tijd’ of zijn ‘niet geïnteresseerd’, totdat één student wel bereid is om met de twee te praten. Zij vertelt dat ze zich zorgen maakt over het vinden van een woning. Ze zegt ook: ‘Als ik kijk naar de toekomst, hoe ga ik ooit met mijn studieschuld een leuk leven leiden?’ Studentenarmoede vindt ze een serieus probleem. De campagnevoerders van D66 luisteren en geven aan genoemde punten mee te nemen. Ze bedanken de student voor haar tijd en gaan verder. Deuren gaan open en nieuwe afwijzingen volgen. Deze avond heeft slechts één student zich opengesteld om een gesprek aan te gaan.

Een groot vraagteken staat achter de vraag: ligt het aan de aanstaande tentamens, het gebrek aan vertrouwen in de politiek of is er een andere oorzaak? Waarom de studenten geen tijd of interesse hebben, wordt niet duidelijk. Een gebrek aan doorzettingsvermogen bij de campagnevoerders is het in ieder geval niet. Een duidelijke oplossing om het vertrouwen weer terug te winnen in de politiek is niet naar voren gekomen deze avond. Of het vertrouwen van de burger wordt teruggewonnen, zal over enige tijd blijken. De vraag is hoe en door wie? Op 22 november wordt duidelijk of het gebrek aan vertrouwen ook impact heeft op het aantal kiezers die zich uitspreekt door te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen.

Beluister hier de audio gemaakt door Fleur van Straaten:

Nienke Hoffman

Nienke is beginnend journalist aan de Hogeschool in Utrecht. Ze groeide op in de Zaanstreek en woont sinds dit jaar in Utrecht. Ze heeft na de middelbare school aan de Hotelschool in Amsterdam gestudeerd. Nienke werkte mee aan de documentaire "liefde in de stad" over diversiteit. Ze heeft interesse in de wereld om haar heen en is nieuwsgierig naar de maatschappij. Ze heeft belangstelling voor onder andere actuele dilemma's, psychologie, film en documentaires. Hiernaast trekken onderwerpen als sport, klimaat, politiek en misdaad haar. Ze houdt zich bezig met de verslaggeving voor Utrecht Oost.