Utrecht Oost

Honoursonderwijs voor extra uitdaging

Collegezaal

Utrecht Science Park- Tijdens je HBO opleiding Journalistiek is er de mogelijkheid om  honoursprojecten doen. Dit schooljaar zijn er al drie informatiesessies geweest. De laatste is georganiseerd op 26 oktober op Hogeschool Utrecht (HU).

Tijdens de laatste informatiesessie over honours is het erg rustig op Heidelberglaan vijftien van de HU. Er zijn twee leerlingen aanwezig die graag meer informatie willen hebben over honours. Honours is een programma dat meer uitdaging en verdieping biedt aan studenten.

De keuze voor honours is een vrije keuze voor studenten.

De sfeer tijdens deze informatiesessie is rustig, maar er worden ook grappen gemaakt door de aanwezige studenten.

‘Ik wil graag een honoursproject doen’, aldus Emma Berge, tweedejaars journalistiek student. Emma wil graag tijdens haar slow semester een honoursproject volgen en deze middag is zij gekomen om  meer informatie te horen hierover..

Er zijn dit schooljaar al verschillende honoursprojecten gestart. Het meest  populaire honoursproject is een podcast over de aankomende verkiezingen. Dit project wordt geleid door honours coördinator Elvira van Noort. Elvira is naast coördinator van honours ook coördinator van het programma ‘Studying abroad’ en is werkzaam als docent op de HU.

‘Honoursprojecten zijn voor studenten die naast hun studie nog ruimte hebben om te verbreden of te verdiepen in een project’, aldus Elvira.

Er zijn veel keuzes in de verschillende honoursprojecten om deel te nemen dit jaar, vertelt Elvira. Er zijn verschillende projecten waarbij je een podcast opneemt, maar er worden ook mini-documentaires gemaakt. Studenten verdiepen zich in een onderwerp,of organiseren met elkaar een boekenclub. Het is ook een optie om met elkaar aan de slag te gaan  op de sportredactie van de opleiding journalistiek (SvJ) zelf. Er is een redactie die alleen bij elkaar komt bij breaking news: SvJ Live. Dit kan ervoor zorgen dat het óf een rustig jaar wordt óf een wat drukker jaar; dat ligt eraan hoeveel breaking news er binnen komt gedurende het schooljaar. De lessen van honours worden meestal in de avonduren gegeven, en de bijeenkomsten zijn meestal weekelijks.

De deelnemers aan honours kunnen een ster behalen na afronding van een project.

Bij vijf sterren krijg je een honours certificaat, afgelopen jaar zijn er drie honours certificaten uitgereikt en achttien studenten hadden één of meerdere sterren.

Er zijn in totaal drie informatiesessies geweest waarbij 45 geïnteresseerde studenten zich hebben gemeld.

Het blijft een vrijwillige keuze om deel te nemen aan het honours programma, aldus Elvira. Veel studenten geven aan dat zij  het al druk hebben met hun studie  en geen ruimte hebben om zich meer te verdiepen of te verbreden. Honours is daarom alleen als je er de tijd en ruimte voor hebt naast je studie. Motivatie is natuurlijk ook een doorslaggevende factor om mee te doen aan honours.

Wilt u meer hierover weten? Luister dan naar de audio-reportage van Eva van Hemessen.

Mette van Leeuwen

Mette van Leeuwen (Zevenhoven, 2006) is eerstejaars journalistiek student aan de Hogeschool in Utrecht. Mette heeft afgelopen jaar de Havo- opleiding op het Scala College in Alphen aan den Rijn afgerond en is daarna doorgegaan naar Utrecht. Mette heeft gekozen voor deze studie, omdat ze altijd al erg nieuwsgierig geweest is, zij vindt het leuk om bijvoorbeeld stukjes te schrijven voor de website van de ijsclub waar zij lid van is. Mette is een sportieve meid, is lid van een ijsvereniging en in de zomer is zij ook op haar racefiets te zien.