Utrecht Oost

Rustig maar interessant inspiratiecafé over eye-tracking

Een deelnemer aan het inspiratiecafé, met een eye-trackingbril op.

Op de Universiteit Utrecht is een inspiratiecafé over de mogelijkheden van eye-tracking gegeven door expert Anna Shvarts. Donderdag 26 oktober konden docenten en andere geïnteresseerden aansluiten in de Teaching Learning Lab op de Universiteit Utrecht (UU). De presentatie was karig bezocht, maar toch was er veel aandacht voor de technologie.

Rond 16.00 uur druppelen de bezoekers het lokaal in het Buys-Ballotgebouw van de UU binnen. Anna Shvarts is met haar assistent-docent bezig met de laatste voorbereidingen voor de lezing en vooral voor de demonstratie van de software. Shvarts, universitair docent Wiskunde op de UU, is goed bekend met alle mogelijkheden van eye-tracking. Zo kan het volgen van de bewegingen van ogen bijvoorbeeld goed toegepast worden in onderzoeken naar leergedrag van studenten. Het Teaching Learning Lab blijft vrij leeg, zo’n 10 mensen zijn in totaal aanwezig. Het zijn minder mensen dan de organisatie had gehoopt van tevoren, maar er is nu wel ruimte voor uitgebreide voorstelrondes. De bezoekers zijn vooral docenten van de UU, met name van de faculteiten voor de bètawetenschappen. Zij willen graag weten hoe eye-tracking voor hun studenten en onderzoeken nut kan hebben.

Shvarts laat in haar presentatie meerdere toepassingen van eye-tracking zien. Zo bewijst de software dat experts in een vakgebied op een heel andere manier een vraag lezen en oplossen dan leken. Na de presentatie is er tijd voor vragen. Door het geringe aantal bezoekers kan iedereen ruim aan het woord komen met vragen en vooral ideeën over toepassingen van de technologie. Na de vragen is er ruimte voor een demonstratie van de software. Twee schermen zijn uitgestald, allebei uitgerust met een eye-trackingbril. Na kalibratie, die soms vrij moeizaam gaat, krijgen de gebruikers een 3D-model van hun eigen oog te zien. Ook wordt er een educatieve prent over everzwijnen getoond. Hierna kan gezien worden waar de bezoeker het meest naar kijkt hierop. Een bezoeker: ‘Het is heel interessant om te proberen en te zien, om je ogen heel groot te zien.’  Er wordt veel gelachen als blijkt dat de kikkers op de afbeelding de meeste aandacht trekken van een gast. Als er wijn en frisdrank wordt geschonken wordt er ook gegrapt: ‘Ik zeg altijd tegen mijn studenten: als je iets knoeit op de eye-tracking zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat je geschorst wordt!’

De korte presentatie van Shvarts laat zien dat er veel mogelijk is met eye-tracking, en dat er nog veel meer mogelijk zal worden erdoor. Shvarts: ‘Het is voor mij heel inspirerend om te zien hoe studenten met materiaal omgaan en hoe zij de wereld actief meemaken.’ De docenten die meededen voelen dit ook. Ondanks dat er niet veel mensen op bezoek waren, zijn de bezoekers die er waren erg geboeid door de technologische vooruitgangen op dit gebied. Er is dan ook goede hoop dat deze technologie nog verder groeit en de wetenschap nog veel kan leren.

Luister hier naar de audioreportage van Kayleigh Hogerheijde:

Bram Wissink

Bram Wissink (1999) is een beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Bram is 24 jaar oud en woont in Arnhem. Hun interesses liggen vooral bij politieke journalistiek, langdurige onderzoeksjournalistiek, en LGBTQ+-onderwerpen. Bram is geboren en opgegroeid in het Achterhoekse Eibergen. Na een VWO-opleiding in Zutphen heeft die tijdens hun studie Geschiedenis afwisselend in Arnhem en Nijmegen gewoond. Tijdens die studie heeft Bram ontdekt dat hun passie bij journalistiek ligt. Hen heeft enkele artikelen geschreven en redactiewerk verricht op vrijwillige basis. Hierna volgde Bram een stage bij Follow the Money en heeft die freelancewerk gedaan voor verschillende platforms. Voor de School voor Journalistiek is Bram in Utrecht-Oost bezig met de buurten Rijnsweerd, Utrecht Science Park, Galgenwaard e.o., en Maarschalkerweerd. Hen luistert graag naar wat inwoners in de buurten te zeggen hebben en hoe zij het nieuws in hun omgeving ervaren.