Utrecht Oost

USV Hercules – JO23 ligt uit bekerpoule na winst van Kampong – JO23

Kampong JO23 en Hercules JO23 spelen in de bekerpoule een bekerwedstrijd tegen elkaar. Het is een belangrijke wedstrijd voor beide teams omdat ze in de knock-out fase zitten: wie deze wedstrijd verliest ligt uit de poule. ‘Iedereen heeft naar deze dag toegeleefd, aangezien de competitie nu voorbij is. Dit is de wedstrijd van het jaar’, aldus Bo van Abel, centrale verdediger van Kampong. Uiteindelijk gaat Kampong na een zenuwslopende wedstrijd er met de winst vandoor.  USV Hercules ligt uit de bekerpoule.

Terwijl de teams warmlopen, staat er een muziekbox aan met harde aanmoedigende muziek dat over het hele veld te horen is.  Het is een regenachtige dag en alle toeschouwers nemen plaats op de tribune bij veld één op sportvereniging Kampong. Binck Bos, de teamleider van Hercules, vertelt: ‘Ik verwacht een leuke pot, vooral omdat zij ons heel erg onderschatten.’

Kampong trapt de bal af en de wedstrijd begint. Hercules neemt in de 12e minuut een corner en een vrije trap in de 19e minuut. Het balbezit ligt vooral bij Hercules. Terwijl steeds meer toeschouwers aanschuiven op de tribune scoort Kampong in de 21e minuut, de stand is 1-0. Het spel verloopt rustig tot aan de rust met hier en daar een corner en veel wissels bij Kampong.

Rust – Gijs Kruiswijk, verdediger bij Kampong, verwacht dat Hercules in het eerste kwartier van de tweede helft veel druk zal gaan zetten. Maar hierop zijn ze voorbereid door hun tactiek. En terwijl de regen afneemt en veel toeschouwers in de kantine een warme chocolademelk halen, vertelt Binck Bos: ‘Er zit meer in, het spel is nog niet gespeeld en er zijn genoeg kansen over en weer dus we doen niet onder aan de tegenpartij.’

De tweede helft begint. Na tien minuten moet de spits Sem van den Tempel van Kampong vanwege een pijnlijke enkel van het veld. Hiervoor in de plaats komt Bo van Abel. Hercules neemt in de 62e minuut een vrije trap en mist deze. Maar in de 64e minuut maakt Kampong hands waardoor Hercules een penalty mag nemen. Er komen veel joelgeluiden vanuit het publiek en er wordt aandachtig gekeken naar het veld. Hercules neemt de penalty en scoort, het staat 1-1. Hierna gaat het spel stevig door en heeft Hercules weer veel balbezit. In de loop van de wedstrijd hebben beide teams veel doelkansen, terwijl ze luid aangemoedigd worden door toeschouwers. Na 90 minuten is de officiële speeltijd voorbij. Er is een korte rusttijd, waarna er penalty’s genomen worden.

Penalty’s – Hercules neemt de eerste penalty en deze wordt tegengehouden door de keeper van Kampong. Dit geldt ook voor de eerste penalty van Kampong. Bij de derde penaltykans schiet Hercules raak en ook Kampong schiet bij de derde penaltykans raak. Ook scoren beide teams bij de vierde kans. Het staat 2-2 uit vier penaltykansen. Bij de vijfde kans schiet Hercules mis en Kampong raak. Kampong wint de wedstrijd met 3-2 in penaltykansen.

De coach van Hercules, Steven de Graaf, beschrijft de wedstrijd als ‘Fel, gelijk op, maar fair’. ‘Sinds januari zijn we ongeslagen dus het is weer wennen om te verliezen. Het had ook niet gehoeven waardoor het extra zuur is.’

Bij Kampong is het feest. Er worden knuffels aan ouders uitgedeeld en het team gaat trots met elkaar op de foto. ‘Het was een lastige pot maar we hebben gelukkig de winst binnengesleept. Dat voelt heel goed’, aldus Victor Kiburg, middenvelder van Kampong.

Marida Joosse

Marida Joosse (Utrecht, 2003) is student aan de school van journalistiek in Utrecht. Marida is enthousiast, leergierig en ondernemend. Ze is een beginnend journalist en maakt elke week nieuws producties over Utrecht-Oost-Oost. Haar interessegebieden liggen bij de politiek, maatschappij, milieu en muziek. In 2021 is Marida geslaagd aan het Gerrit-Rietveld College voor haar havodiploma. Hierna heeft ze twee tussenjaren genomen waarin ze veel gewerkt heeft en maakte ze de keuze om journalistiek te studeren. Als kind maakte ze vroeger vaak filmpjes van haar dagelijkse leven en deze beelden verwerkte ze in een montage. Hier is haar liefde voor de journalistiek begonnen. Ze wil graag belangrijke verhalen overbrengen doormiddel van audio en beeld. Later wil ze documentaires en educatieve programma’s maken. Marida is nieuwsgierig en op het nieuws georiënteerd.