Utrecht Oost

Kampong Cricket haalt top cricketers binnen

Vorige week werd bekend dat Scott Edwards en Max O’Dowd een opmerkelijke transfer gaan maken. De captain en vice-captain van het Nederlands elftal maken op 1 april de definitieve overstap van het Rotterdamse VOC naar het Utrechtse Kampong. Opmerkelijk, want Kampong speelt een niveau lager dan VOC.

De uitstekende faciliteiten van Kampong en een hoger salaris zijn volgens cricket redacteur van de NOS Jeroen Bal de doorslaggevende factor. ‘Het internationale cricket wordt op speciale gras wickets gespeeld, daar hebben we er maar zes of zeven van in Nederland. Kampong heeft er zo een dus dat was echt wel een voorwaarde neem ik aan.’

Astronomische bedragen zoals in andere sporten zullen er volgens Bal niet geboden zijn, maar hij verwacht wel dat de internationals meer gaan verdienen dan eerst: ‘Ze zullen heus wel wat meer geboden hebben dan dat ze tot nu toe verdient hebben.’ Ook kan Jeroen Bal zich goed voorstellen waarom Kampong Cricket deze investering wil doen: ‘Kampong is natuurlijk zowel bij hockey als bij voetbal. Het is een vrij ambitieuze club, het is een hele grote club. Dus ik kan me voorstellen dat ze graag willen dat hun cricket team ook op het hoogste niveau komt te spelen.

Kampong eindigde vorig jaar als vierde. Komend seizoen zullen ze ongetwijfeld mee willen doen voor de promotie naar de topklasse. VOC eindigde derde in fase 1, maar werd uiteindelijk laatste in de kampioenschaps poule. Volgens Jeroen Bal kan VOC de top spelers gaan missen komend seizoen: ‘Het is een fikse aderlating natuurlijk.’

Luister hier de audio productie van Jelle Tax: