Utrecht Oost

Gelijkspel in de Utrechtse derby na bloedstollende slotfase

📷 Robin te winkel

Sportpark Voordorp ­– Tijdens een koude zondagmiddag op 14 januari staat er een zenuwslopende wedstrijd op het programma, Kampong neemt het op tegen bekeroverwinteraar USV Hercules, die zich na een ongelofelijke zege op Ajax onsterfelijk voelen. Het is een erg belangrijke wedstrijd voor kampong, aangezien de club zich nu op de zeventiende plek bevindt. ‘Ik heb alle vertrouwen in ons team,’ zegt Kampong supporter Chris van de Vecht, ‘wij gaan met de winst naar huis!’

Bij binnenkomst worden alle spelers van beide teams omgeroepen over de speakers langs het veld, er wordt veel muziek gedraaid en de sfeer zit er goed in. Net voor de wedstrijd stroomt het vol met supporters langs de lijn. De spelers komen het veld oplopen voor de warming-up onder leiding van harde muziek en veel geschreeuw van de meereizende fans langs de lijn.

Aan het begin van de eerste helft gaat Kampong veel in de aanval, de kans op een goal wordt steeds groter en ook de supporters merken dat, tijdens de eerste paar minuten wordt er vanuit de kampong supporters namelijk hard op de hekken getrommeld en moedigen ze hun team fanatiek aan.

In de 23ste minuut kwam Hercules op voorsprong met een prachtige actie van Tim Pieters, de gevreesde linksbuiten en matchwinner tegen Ajax schoot na zijn actie de bal mooi in de linkeronderhoek en zette zo de keeper op het verkeerde been. Na vijf minuten wordt ook nog de 2-0 gescoord door een fraai schot van Lars Vermeulen, de nummer 9 van Hercules.

Na 47 minuten gespeeld te hebben zoeken beide teams de kleedkamers op na het fluitsignaal. De supporters zijn erg ontevreden, ook de neutrale supporters hopen op iets meer spanning in de wedstrijd. ‘Ik vind Hercules stukken beter dan kampong tot nu toe, ik verwacht niet heel veel meer. Ik hoop dat het snel 2-1 wordt, maar als de 3-0 valt dan ben ik weg.’ Zegt Thijs van Uden supporter van kampong

Wanneer de tweede helft van start gaat kan je gelijk het fanatisme in de spelers van Kampong zien, zelfs na die 2-0 achterstand hebben ze nog steeds hoop om dit recht te trekken, dit is ook precies wat de supporters van ze verwachten. Dit fanatisme heeft zijn vruchten afgeworpen, want in de 76ste minuut schiet de net ingebrachte Berend Witteveen met een prachtig schot in de kruising Kampong op 2-1. Kampong speelt veel sterker in de 2e helft en de supporters merken het. ‘Als we zo doorgaan dan zit er nog heel veel in’ zegt Kampong supporter Ethienne Cruft.

De 2e helft verloopt verder erg gelijk op, Kampong en Hercules krijgen beide veel kansen en door het fanatisme ontstaan er veel ruzies en opstootjes. Tot diep in de extra tijd blijft de stand 2-1, totdat er vanuit de verdediging een lange bal wordt gegeven op de linksbuiten van Kampong, de bal wordt laag voorgegeven en na 2 prachtige overstapjes schiet Thomas Bruijnis in de laatste seconde van de wedstrijd de 2-2 binnen. Alle kampong supporters gaan uit hun dak en er wordt hard op de hekken geslagen en geschreeuwd. Er wordt gelijk afgefloten en de spelers van Kampong omhelzen elkaar opgelucht dat ze er nog een punt uitgekregen hebben.

‘Ondanks dat het veld natuurlijk erg slecht is, vond ik dat het zeker verdiend was dat wij op 2-2 zijn gekomen, al helemaal als dat in de laatste secondes is dan voelt dat erg lekker. We hebben hier natuurlijk niet heel veel aan want we staan goed onderaan, maar om zo nog een punt de pakken tegen een ploeg die zo erg in vorm is voelt wel heel fijn.’ Aldus Ethienne Cruft.

Luister hier naar de audioreportage van Sweder Scheer: