Utrecht Oost

Angelique van den Broek over Stichting De Wilg en haar ervaring

Angelique de Jong- procesbegeleider organisatie en vrijwilligers De Wilg

UTRECHT-OOST: Vorige week was het internationale Downsyndroom dag, wat de bijdragen van mensen met een verstandelijke beperking van Down erkent. Stichting de Wilg in Utrecht organiseert activiteiten gericht op vrijetijdsbesteding, voor onder andere mensen met een verstandelijke beperking.

Angelique van den Broek, procesbegeleider organisatie en vrijwilliger die al tien jaar werkzaam is bij de Wilg vertelt over de stichting en haar ervaringen met mensen met een verstandelijke beperking.

Stichting de wilg voor mensen met verstandelijke beperking

De Wilg is een stichting die al 60 jaar bestaat en ooit is begonnen als naschoolse opvang voor kinderen met verstandelijke gehandicapte kinderen (zoals dat toen genoemd werd).  Nu is het een stichting die zich richt op de omgeving van-en mensen met een verstandelijke beperking. De stichting richt zich op vrijetijdsbesteding, waar ze kijken wat de mensen kunnen doen in hun vrije tijd. Er worden activiteiten georganiseerd samen met de mensen die komen, bijvoorbeeld koken, sporten of iets leren, zoals een cursus vrienden maken. ‘Vroeger werden mensen met een verstandelijke beperking uit de maatschappij gehaald, ze moesten veel apart doen en nu vinden we het juist belangrijk dat iedereen mee kan doen’,vertelt Van den Broek

Er wordt door de stichting gekeken naar wat er nodig is zodat iedereen mee kan doen en dus ook mensen met een verstandelijke beperking. Wat zij willen, wat ze nodig hebben en wat de organisatie voor hun kan betekenen vind de organisatie belangrijk.

‘We willen graag samen met mensen dingen doen, en niet voor hen. Zo leren ze ook om dingen zelf te doen, zodat ze zelfstandig dingen kunnen doen die ze zelf leuk vinden’, vertelt Van den broek.

De stichting kijkt naar wat ze kunnen doen, zodat het voor mensen met een beperking een stuk sociaal toegankelijker wordt. Op deze manier kunnen ze zien wat er nodig om mensen waarbij het wat minder vanzelfsprekend is, ook datgene kunnen doen wat ze willen doen. Daarnaast kijken ze ook naar hoe zij mensen kunnen helpen met het vinden en houden van vrijwilligerswerk.

Vrijwilligerswerk ondersteund door de stichting

Het vrijwilligerswerk wordt door de stichting ondersteund door te kijken ze naar wat passend is voor de organisatie en de vrijwilliger. Er wordt gekeken of de lat niet te hoog ligt en wat ze al kunnen doen, zodat ze niet veel nieuws moeten leren en veel op hun tenen moeten lopen. Zo kunnen de vrijwilligers zich verder ontwikkelen. ‘Wat je vaak ziet bij mensen met een verstandelijke beperking is dat zij er graag bij willen horen en vaak dingen doen die net boven hen kunnen liggen. Ze raken onder stress en omdat je de beperking soms niet ziet van de buitenkant, worden ze vaak overschat. Daar gaat het ook vaak mis.  Daarom wordt er gekeken naar wat er passend is voor de vrijwilliger, waardoor wij de problemen of teleurstellingen die wij liever niet willen kunnen voorkomen. Natuurlijk mogen mensen leren en fouten maken, het is alleen wel fijn dat als mensen wat gaan doen dat het ook gaat lukken’, vertelt Van den broek

Van den Broek over haar ervaringen

Van den broek werkt sinds 2014 bij de Wilg en al lang dagelijks met mensen met een beperking.

‘Ze staan mij heel dichtbij’, aldus Van den broek.

Het belangrijkste wat Van den Broek aan haar werk vindt is dat ze contact maak van mens tot mens, dat doet echt van belang. Kijken wie er tegenover haar staat en proberen aan te sluiten bij waar iemand is en dan kijken wat de mogelijkheden zijn voor diegene. Goed afstemmen op de persoon vindt ze dus heel belangrijk en doet ze in het contact. ‘Ik kijk, luister, stel vragen en geef de ruimte om ook mij vragen te stellen. Er is geen handleiding voor iedereen, in contact kom je achter dingen en mag je ook bijstellen. Het gaat niet altijd in een keer goed, zo is het nou eenmaal en dat is niet erg’, vertelt Van den Broek

‘Als ik beginnende werkers spreek, hoor ik vaak dat ze willen weten wat iemand heeft. Ik zeg dan vaak dat het juist goed is als je niks weet, op het moment dat je wel wat weet ga je met een bril kijken naar die persoon, en niet iedereen is hetzelfde. Hierdoor plak je eigenlijk een sticker op diegene en ga je handelen op de manier hoe jij denkt dat het goed is. Dat belemmert eigenlijk het contact. Wat ik ook doe is dat ik elke dag eigenlijk opnieuw begin met iedereen met een frisse blik’, vertelt Van den Broek.

‘Wat mij is bijgebleven bij de Wilg is dat als je het vergelijkt met de wereld waar mensen zonder een verstandelijke beperkingen elkaar treffen het allemaal snel gaat, maar als je wat dichter komt bij mensen met een verstandelijke beperking je heel erg gaat zien en leren dat kleine stappen heel groot kunnen zijn.

‘Ik sta voor het belang van de sociale toegankelijkheid en vind dat dus ook heel belangrijk dat we daarnaar blijven kijken. Ik vind dat ieder mens ertoe doet en wij gelijkwaardig zijn. Het zou fijn zijn dat iedereen dat gevoel heeft’, aldus Van den Broek.

Elika Shams

Elika Shams (2006), woont in Krimpen aan den IJssel en is na vorig jaar de havo te hebben afgerond sinds kort student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Elika houdt zich graag bezig met politieke en maatschappelijke aspecten van het nieuws. Ook is ze geïnteresseerd in sportnieuws. Ze is erg nieuwsgierig en probeert door te vragen in de hoop om zo veel mogelijk informatie te krijgen. Ze hoopt hiermee een impact te maken op mensen door ze de kans te geven om hun verhaal te delen. Later zou ze ook graag als verslaggever willen werken bij de televisie.