Utrecht Oost

Vrijwilligerstekort bedreigt voortbestaan Science Café Hideout in Utrecht

Het Science Café Hideout, gevestigd op het Sciencepark in Utrecht, heeft dringend behoefte aan meer vrijwilligers. Het gebrek aan mensen om te helpen dreigt de werking van de Hideout in gevaar te brengen. “We moeten soms zelfs eerder sluiten of kunnen zelfs niet open gaan vanwege het vrijwilligerstekort”, vertelt voorzitter Quinn Holthuis.

Andere openingstijden
Anton Dupré, penningmeester van de Hideout, legt uit dat er geen geldproblemen zijn, maar wel een tekort aan vrijwilligers. “We moeten vaak zelf achter de bar werken omdat er niet genoeg mensen zijn,” zegt Dupré. “Hierdoor hebben we minder tijd voor school en andere belangrijke dingen die te maken hebben met de Hideout.” Normaal gesproken is de Hideout open van ‘s ochtends 11 uur tot ‘s avonds 7 uur, maar ‘s ochtends lukt dat niet vanwege het tekort aan vrijwilligers. Minstens tien extra mensen zijn nodig om te voorkomen dat de Hideout elke avond (eerder) moet sluiten.

Het grootste probleem, volgens Dupré, is dat vrijwilligers niet betaald krijgen. “Je krijgt wel leuke ervaringen en vriendschappen, maar geen geld,” zegt hij. De Hideout heeft al een vrijwilligersborrel gehad om nieuwe mensen te werven. Ook zoeken ze studentenverenigingen die samen willen werken. Zo kan het enorm helpen als een studentenvereniging met een clubje mensen een of twee keer per week achter de bar staat. Ook doet de Hideout op Instagram een beroep op vrijwilligers.

Quinn Holthuis, voorzitter van de Hideout, maakt zich ook zorgen. “Afgelopen donderdag moesten we zelfs sluiten omdat er niemand was om te helpen”, vertelt ze. Ook zij kan haar werk niet goed doen omdat ze vaak achter de bar moet staan. Het voortbestaan van de Hideout staat op het spel door het gebrek aan vrijwilligers. “Hoewel de bestuursleden al veel hebben geprobeerd, is het nog steeds moeilijk om genoeg mensen te vinden om te helpen”, vertelt ze bezorgd.

Studenten
De 21-jarige student Tijmen Verkuijl, een bezoeker van de Hideout, vindt het jammer dat hij langer moet wachten op zijn drankje. “Al koop ik nu wel een pitcher in plaats van alleen een biertje. Zo probeer ik de werkdruk een beetje te verlagen.” Hij begrijpt het probleem, maar toch wil hij zelf geen vrijwilliger worden. “Als ik wat meer op m’n plek ben kan ik het wel gaan doen.”

Onderstaand een video met voorzitter Quinn Holthuis

Storm Baarda

Storm Baarda (2003) komt uit Zaltbommel. Hij is een eerstejaars student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Hij heeft ervaring in de toegepaste psychologie, wat hij ook toepast in zijn werk als journalist. Hij is nieuwsgierig en wil van alles het fijne weten. Hij is sportief, wat tot uiting komt bij de lokale Hockeyclub MHC Bommelerwaard. Hier heeft hij ook al meerdere journalistieke taken vervuld.