Utrecht Oost

Comfortabele zege Kampong heren 1

Huizen fans onder de rook van de fakkels

Huizen – Kampong heren 1 speelde op het natgeregende veld 1 van hockeyclub Huizen de eerste bekerwedstrijd van het seizoen. De Utrechters wisten de wedstrijd comfortabel te winnen, vier goals waren genoeg om de wedstrijd over de streep te trekken tegen een gefocust Huizen 1. De wedstrijd werd gespeeld op donderdag 12 oktober.

De hele middag komt het met bakken uit de lucht, maar de hockeyliefhebbers durven het toch aan om te komen kijken. Honderden Huizen-fans en tientallen Kampong-supporters zijn afgereisd voor de bekerwedstrijd. ’Ik sta hier om Kampong een beetje aan te moedigen, een beetje belangstelling te tonen’ zegt Kampong-fan Michiel Pauli.

Het team van Huizen is druk bezig om het balgevoel op orde te krijgen voor deze lastige wedstrijd, Kampong speelt twee niveaus hoger in de reguliere competitie. Na een positiespel van beide teams kan de wedstrijd bijna van start gaan. De teams staan klaar voor de aftrap onder de rook van fakkels, afgestoken door een groep jonge fans van Huizen. Kampong begint hoog op het veld en probeert Huizen onder druk te zetten, maar de thuisploeg houdt knap stand. De spelers hebben zichtbaar last van het natgeregende veld, de bal gaat harder dan normaal en snel draaien resulteert vaak in een glijpartij. Na een vraag over het gladde veld begint speler van Kampong Jens de Vuijst te lachen: ‘Ja dat was wel een dingetje ja, het veld was wel echt iets gladder. Ik weet niet of dat door de kou komt of iets anders, maar het was zeker een stuk gladder.’

Het eerste kwart van de wedstrijd is inmiddels voorbij en na een korte speech van de coaches gaat de wedstrijd weer van start met een score van 0-0. Huizen verdedigt knap en gefocust en dat is af te lezen aan de gezichten. Ze verdedigen niet alleen knap, maar beginnen ook de aanval te zoeken. Door middel van snelle counteraanvallen weet Huizen voor het eerst dreiging te leveren bij de goal van Kampong. Ondanks de strijdlust van Huizen komt Kampong op een 0-1 voorsprong door een strak geplaatste strafcorner. Enkele momenten later geeft de scheids het rustsignaal en krijgen de coaches tijd om de spelers toe te spreken. ’De wedstrijd gaat redelijk gelijk op, Kampong is iets sterker, maar ik vind dat Huizen goed partij geeft’, zegt Pauli.

Na de rust wordt Kampong steeds sterker, het aantal strafcorners loopt op en zo ook de kansen op een goal voor Kampong. Het nummer ‘Tsunami’ is luid te horen over het sportveld als opbouw voor elke strafcorner. De spelers van Kampong groeperen rondom de slagcirkellijn met strakgespannen gezichten in afwachting van de strafcorner. Wederom weet Kampong de strafcorner te benutten en de 0-2 op het scorebord te krijgen. Bij die achterstand is de aanhang van Huizen nog altijd goed te horen en ook de spelers van Huizen blijven strijdluchtig. De keeper van Kampong weet wel boven de fans uit te komen en draagt met zijn coaching veel bij aan de organisatie van Kampong.

De laatste ballenjongens worden van het veld gestuurd en dan kan het laatste kwart van de wedstrijd van start gaan. Huizen zit, mede door knap keeperswerk bij de strafcorners, nog in de wedstrijd. Zelf heeft Huizen echter maar spaarzame gevaarlijke momenten. Kampong heeft de wedstrijd goed onder controle. ’Ik denk dat wij een stuk meer de bal hadden en je ziet ook dat wij een tempootje hoger spelen’, zegt De Vuijst. Het hoge balbezit betaalt zich uit, Kampong maakt de 0-3 en niet veel later ook de 0-4. Dat wordt ook de eindscore van de wedstrijd. Na afloop maken de spelers van Huizen en Kampong nog een ererondje en nemen het applaus van de fans in ontvangst. Speler De Vuijst is tevreden: ’We hebben gewoon wat afspraken van tevoren gemaakt, omdat we natuurlijk ook niet met de volledige selectie waren en ik denk dat we die ook goed zijn nagekomen. En dan ook nog met een overwinning naar huis, dus dat is prima.’

Beluister hier de audioproductie van Jesse Bon:

Jelle Tax

Jelle Tax (19 jaar) is beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht. Hij is een gemotiveerde journalist en wil doormiddel van onderzoek en gesprekken nog meer te weten komen over de wereld om hem heen. Hij is afkomstig uit Bussum en heeft daar zijn vwo afgerond op het Goois Lyceum. Op die school ontdekte hij zijn passie voor nieuws en zette hij zijn eerste stappen op het gebied van onderzoeken en schrijven. Gaat niet uit de weg voor een gesprek en kan goed kritisch denken en vragen. Hij heeft veel kennis opgedaan over de sportwereld, maar is benieuwd naar andere onderwerpen die de journalistiek te bieden heeft. Maakt momenteel producties voor svjmedia.nl, in en over Utrecht-Oost.