Utrecht Oost

Als je vertelt dat er een festival komt op het IBB-terrein is iedereen gelijk enthousiast

IBB fest van aantal jaar terug, Foto van Julius Visser

Na 6 jaar geen IBB-fest zijn er plannen om het weer tot leven te brengen. Organisator Driek Lambregts (22) woont al 4 jaar op de IBB, hij houdt zelf ook erg van muziek en hij zit in het vijfde jaar van zijn studie biologie.

“We kunnen trouwens wel in de woonkamer gaan zitten, mijn kamer is namelijk echt een dikke rotzooi.”

Ik vind het prima om in je kamer te zitten hoor, ik ben wel wat gewend.

“Oké, is goed. Ik ruim het wel snel een klein beetje op, zodat we tenminste beide een beetje normaal kunnen zitten. Haha.”

Ik zie hier op je kamer veel muziekinstallatie staan, ben je in je vrije tijd veel met muziek bezig?

“Ja, ik denk dat ik al sinds mijn zestiende bezig ben met produceren. Eerst hiphop, maar nu ben ik vooral meer met house en hiphop bezig. Ik vind het ook leuk om op IBB-huisfeesten te draaien. Dan appen ze mij gewoon dat ze nog een dj nodig hebben. Daar krijg ik niet voor betaald. Ik heb ook nog een eigen onderneming, en dan draai ik nog op bruiloften en verjaardagen en dat soort dingen. Daar krijg ik dan natuurlijk wel voor betaald, maar meestal krijg ik voor zo’n IBB-feest na afloop een flesje drank. Maar vind dat gewoon leuk om te doen.”

Hoe ben je op het idee gekomen om na 6 jaar weer het IBB-fest te gaan organiseren?

“Ja, ik woon hier zelf nu vier jaar, maar ik heb toen ik hier net kwam wonen van veel oude huisgenoten wel veel verhalen gehoord over hoe legendarisch het was. Ik hoorde dat het woonbestuur van de IBB bezig was met het organiseren van het IBB-fest. Toen heb ik een van de leden van het woonbestuur geappt of ze nog mensen nodig hadden om daar te draaien. Toen gaven ze aan dat ze eerst nog bezig waren om een commissie op te starten, en vroegen ze of ik daarbij wilde.”

Wanneer begon dit allemaal dan, toen ze jou hiervoor vroegen?

“Dat was afgelopen zomer. We zijn al heel lang bezig. We zijn ook een paar keer van datum gewisseld, eerst wilden we het misschien ergens rond mei doen. Eerst wilden we het met Hemelvaart doen, maar dat was een beetje krap. De datum die nu vaststaat is 7 september.”

Wat is jouw rol binnen de organisatie?

“Wij zijn sinds een maand ingeschreven als een stichting. Ik ben nu de officiële voorzitter van de stichting, en de voorzitter binnen de commissie. Dus ik ben bezig met het overzicht houden, met afspraken maken en kijken of alles in goede banen loopt. Ook leid ik de vergaderingen. We bestaan uit een stuk of acht man, je kan het een beetje vergelijken met een commissie binnen een studievereniging.”

Jullie zijn een petitie gestart, op wat voor manieren vragen jullie hiernaast nog om aandacht voor het IBB-fest?

“We zijn bezig met marketing, we willen een linktree maken naar de website en naar een Instagram-pagina. We zijn bezig met het opzetten van een Whatsapp-community. Ook hebben we een appgroep van de IBB met bijna 500 leden waarin wij updates en berichten kunnen sturen via het woonbestuur. Daar is ook de petitie in doorgestuurd. Dus op die manier zijn we daar mee bezig, en daarnaast is er veel mond-tot-mondreclame. Ik moet zeggen dat ‘het IBB-fest’ heel goed klinkt. De IBB heeft natuurlijk ook wel status binnen Utrecht. Als je vertelt dat er een festival komt op het IBB-terrein, is iedereen gelijk enthousiast. Het verkoopt zichzelf dus vrij makkelijk.”

Hoe gaat dit festival gefinancierd worden?

“Wij zijn die petitie gestart, en we hebben daar dus die handtekeningen voor nodig om een draagvlak te laten zien bij de fondsen die we benaderd hebben. Dus wij zijn in gesprek geweest met de gemeente, met name de afdeling Utrecht-Oost. En die willen ons aan de hand van het Initiatievenfonds steunen. Hoeveel dat precies is, weten we ook nog niet. Dat wordt ook bepaald aan de hand van die petitie, en dan kunnen we het echt daadwerkelijk aan gaan vragen. En dan kunnen we een nieuw bezoek plannen om het bedrag af te stemmen. Ook hebben we al een klein beetje een begroting kunnen maken op basis van het vorige IBB-fest.”

Denk je dat jullie het doel van 500 handtekeningen gaan halen?

“Dat denk ik wel, ja. We zitten nu op ongeveer 400, en ik moet het nog doorsturen naar bepaalde groepen. Ik denk zelfs wel dat we erboven gaan zitten.”

Denk je dat het IBB-fest een groot succes zal worden?

“Dat is een lastige vraag. Ik hoop natuurlijk van wel. We houden er met onze begroting en dat soort dingen ook rekening mee dat we het volgend jaar weer willen organiseren. We zouden het graag jaarlijks terug willen laten komen. Dat is ons uiteindelijke doel. Daarom is dit jaar natuurlijk ook essentieel. Dus of het gaat lukken, ik denk het wel. Ik ben zeer positief.”

Het studentencomplex IBB is eind jaren 60 gebouwd. Er wonen ongeveer 1300 student. Om het kamertekort in Utrecht te verlichten, zou de SSH in 2025 beginnen met de herontwikkeling van het IBB-complex. De bestaande woningen uit de jaren 60 zouden stapsgewijs worden gesloopt en vervangen door nieuwbouw, wat 700 extra studentenkamers op zou leveren. Gaat de unieke sfeer in dit hechte buurtje straks verloren?

Bekijk hieronder de reportage:

Noé Mazel

Noé Mazel (2006) is een opkomend journalist woonachtig in Soest. Hij is vooral geïntreseerd in culinaire, sport en landelijk nieuws. Noé heeft een achtergrond bij Ajax life. In zijn jongere jaren maakte hij al filmpjes en later ook kookvideo's. Gedreven door nieuwsgierigheid zet hij zijn eerste stappen naar een volgroeide journalist. Hij houdt enorm van reizen en probeert op deze manier meer over de wereld te leren.