Utrecht Oost

Effecten klimaatbeleid minimaal op welvaart

Utrecht, the Netherlands - June 14, 2011: Canal and street Oudegracht (in english: old canal) with its canal houses in Utrecht in summer. The about 2 kilometers long canal runs through the city center of Utrecht and was built in the Middle Ages. It connects the river Vecht in the north and the river Kromme Rijn in the south. Typical about Oudegracht are the wharfs below street level. More exact location: the block of houses is in between the streets called Hamburgerstraat and Abraham Dolesteeg.

Utrecht – Er is al jaren in Nederland sprake van klimaatadaptatie. De Nederlandse overheid heeft in 2019 een klimaatakkoord afgesloten waarbij Nederland als doelstelling heeft vastgesteld om een land te worden dat emissieloos en energieneutraal is. Dit geldt ook voor Utrecht. Uit onderzoek is gebleken dat dit beleid weinig gevolgen voor de welvaart van het land en positieve effecten op de welzijn van de mens.

In het coalitieakkoord voor de periode 2018-2022 is er in gemeente Utrecht afgesproken dat er gewerkt zal worden aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om de advieswaarden van de WHO te kunnen behalen. Er is daar rekening gehouden met recente ontwikkelingen, zoals de coronacrisis, om een balans te vinden tussen de maatregelen en de draagkracht van bewoners en ondernemers.

Zo is er dus besloten om de afgelopen jaren de huidige milieuzones aan te scherpen om emissies van de meest vervuilende bronnen, namelijk het wegverkeer, te minderen. Volgens energie-expert Nancy Kabalt is ‘Het normeren een goed werkende manier om te doelen te behalen’ wat dus zou betekenen het verplichten van emissieloze vervoersmiddelen zoals elektrische auto’s. Volgens haar is dit ‘financieel haalbaar en te doen’.

Zoals duidelijk gemaakt door in de bovenstaande lijngrafiek is landelijk de luchtkwaliteit, mede als gevolg van de maatregelen die genomen zijn verbetert. Er wordt duidelijk gemaakt dat broeikasgassen, smogvorming, en PM10 stijl dalen. De stoffen die de gemeente Utrecht ook graag vermindert zou willen zien op basis van hun coalitieakkoord om de luchtkwaliteit te verbeteren horen hier ook bij. Maar dat maakt nog niet duidelijk wat het effect zou kunnen zijn op de lokale/landelijke economie.

Volgens Bert Lammers, docent Logistiek aan de Hogeschool Utrecht is het ‘Sommige dingen zoals zuinig rijden heel financieel interessant kunnen zijn voor bedrijven’ . Hij zegt hier dat door werknemers op te leiden die duurzaam aan het werk kunnen gaan door bijvoorbeeld in elektrische auto’s te leren rijden, een bedrijf of lange termijn kosten bespaard. Ook kunnen bedrijven zich onderscheiden door duurzaamheid te beschouwen als concurrentietactiek. Wat dus inhoud dat je dan als bedrijf eisen opstelt om diensten duurzaam te maken.

Zoals in het bovenstaande grafiek weergegeven heeft de Nederlandse economie verder geen last gehad van het klimaat adaptief beleid van de afgelopen jaren. Dit is niet gek aangezien het beleid ook gemaakt is met de economie in gedachten. In Utrecht zijn er bijvoorbeeld overgangsregelingen voor ondernemers die de overstap zouden moeten maken naar emissievrije methodes om goederen te vervoeren. Er is er ook bijvoorbeeld tot en met 30 juni 2022 een subsidie gegeven voor de sloop van dieselpersonen-en bestelauto’s van emissieklasse 3 en lager.

Ook moeten snorfietsen op een aantal wegen in de stad op de rijbaan rijden omdat fietsers hierdoor minder last hebben van uitlaatgassen, wordt de doorstroming van het verkeer sterk verbetert. En vanaf 1 januari 2025 mogen er al helemaal geen nieuwe vrachtwagens en bestelauto’s meer in het huidige milieuzone rijden tenzij ze geen schadelijke stoffen uitstoten.

Door te kijken wat de gemeentes doen, wanneer ze het doen, of gedaan hebben, is het duidelijk te herleiden of het werkt. En de cijfers geven aan van wel. De welvaart van het land heeft weinig last van het nieuwe klimaatbeleid dat in vele gemeentes aangenomen wordt.

Matteï Kerkhoff

Matteï Kerkhoff (2000) is een eerstejaarsstudent Journalistiek. Hij is opgeleid als geluidstechnicus en heeft als fietskoerier en geluidstechnicus gewerkt voordat hij besloot zich aan te sluiten bij de opleiding. Matteï houdt zich graag bezig met andere mensen, is nieuwsgierig, en staat gauw open voor nieuwe ervaringen. Daarom heeft hij besloten zich te verdiepen in de journalistiek. Uitgerust met veel werkervaring en mensenkennis is Matteï enthousiast aan de slag gegaan met de opleiding om een vaste en ervaringrijke carriere op te bouwen binnen de journalistiek. Verder spreekt Matteï andere talen waaronder Engels, Nederlands, Frans, en Duits, en ontwikkelt zich graag hierin om hem te helpen met zijn journalistieke ambities. Matteï hoopt tijdens de opleiding meer ervaring en meer zelfvertrouwen op te bouwen met het vak. En wil graag zo veel mogelijk groeien.