Utrecht Oost

‘Weekend gevuld met dans’

Foto; Melissa van Ee, voorzitter NSDW en lid van STUdance

Utrecht Oost – Aanstaand weekend is het weer zover, het Nationaal Studenten Dansweekend komt dit jaar naar Utrecht. In sportcentrum Olympos zullen ongeveer 250 studenten komen om ‘een weekend gevuld met dans’ te beleven, zo ook Melissa van Ee die in de organisatie van NSDW zit. Er komen acht verschillende dansverenigingen vanuit heel het land, om mee te doen aan de wedstrijd, het wordt dan ook verplicht gesteld dat je lid bent bij een dansverenging.

‘Ik ben in de organisatie gekomen van de NSDW commissie door middel van STUdance. Hier ben ik op het moment voorzitter en penningmeester, dus ik regel zoal de vergaderingen, echt het contact met de theaters en ik regel dus ook de begroting en alles wat met geld te maken heeft. Bij STUdance hebben we altijd commissies en daar kan je je voor aanmelden en ik zit dit jaar dus in de NSDW commissie samen met vijf andere toppers en die doen het ook super goed!

Het is soms wel veel omdat het een heel groot evenement is. We zijn al best wel een paar maanden hiermee bezig, en dan was het gewoon éen keer in de week vergaderen en dat deden we dan vaak s’avonds als iedereen vrij was van studie. Dan gingen we gewoon samen vergaderen, samen eten, vaak combineren we het zo.

Ik dans zeker ook zelf. Ik zat in groep 3, ik denk dat ik een jaar of zes was, toen ik begon met dansen. Ik ben toen begonnen bij balletschool Cora in Hardenberg, en die heeft mij dus ballet gegeven, klassiek ballet inclusief spitzen. Dat deed ik tot ik 19 of 20 was, dus echt wel 14 jaar heb ik daar gedanst en dat vond ik super leuk.

Je beweegt natuurlijk en het is altijd fijn om te bewegen, wat ik ook zo leuk vind aan dansen is dat je echt je vrijheid erin kwijt kan. Er is zoveel variatie alleen al binnen de stijl, maar ook gewoon omdat er heel veel verschillende stijlen zijn ben je nooit uitgedanst. Je kan echt leren van ‘oké, ik kan dit nu wel maar ik wil het nog mooier doen’, alsin er is heel veel ruimte voor verbetering en perfectionisme en daar hou ik gewoon heel erg van. Maar er is juist ook heel veel ruimte voor vrijheid en creativiteit. Het is gewoon echt een perfecte combinatie van creativiteit en sport.

Ik ben dus echt opgegroeid met ballet en dat vind ik nog steeds super gaaf. Toen ik naar Utrecht ging ben ik eenmaal gestart met modern, en dan nu jazz en ik heb ook een jaar streetdance gedaan. Ik denk dat ik voornamelijk zou zeggen dat ik de variatie het leukst vind.

Ik ben in 2021 verhuisd naar Utrecht vanwege mijn studie, en toen was het eigenlijk te ver weg om te blijven bij mijn eigen dansschool. Toen was ik opzoek naar hoe ik kon dansen in Utrecht en toen ben ik eigenlijk bij STUdance gekomen.

STUdance is een hele leuke vereniging want het zijn ten eerste allemaal hele lieve mensen. Je doet heel veel samen, en het leuke is je hebt gewoon echt een dansgroep van 24 dansers in een team. Het mooie aan STUdance, er is iedereen voor iedereen wel een plekje. Je hebt acht verschillende stijlen, van ballet tot jazz tot modern tot steetdance tot hiphop. Je hebt zelfs een mixles, waarin je alle stijlen in een les leert, perfect voor beginners. Wat ik er zo mooi aan vindt is dat iedereen zich welkom kan voelen. Heb je nog nooit gedanst? Dan is er een plekje voor je. Heb je juist heel veel danservaring? Dan is er ook zeker een plekje voor je.

Naast de danstrainingen heb je ook ruimte voor activiteiten. Het is heel vrijblijvend, ik heb bijvoorbeeld een bestuursjaar gedaan. Er is zeker ruimte om het zo druk te maken als je wil, maar ik ken ook mensen die gewoon denken van ‘nou, ik ben hier gewoon voor de danstraingen’ en dat is helemaal oké. We doen niet aan ontgroeningen en het is een hele lieve vereniging met allemaal lieve mensen, dus dat maakt het echt wel bijzonder.’

Kiki Schaap

De 18-jarige Kiki Schaap is een eerstejaars studente aan de school voor journalistiek. Na het behalen van haar havodiploma heeft ze ervoor gekozen om ook nog een paar vwo-deelcertificaten te halen. Nadat Kiki op jonge leeftijd is verhuisd naar het zuiden, woont ze nu weer terug in Utrecht. In haar vrije tijd vindt ze het leuk om gezellig met vriendinnen bij te kletsen, naar concerten te gaan, te koken en ook gewoon rustig op de bank een boek te lezen. Sinds jongs af aan is Kiki al erg nieuwsgierig, en benieuwd naar alle kanten van een verhaal. Dit is waarom ze uiteindelijk voor de opleiding journalistiek heeft gekozen.