Utrecht Oost

Extra aandacht voor patiënten Princes Maxima Centrum op Wereld Kinderkankerdag

Alle betrokkenen krijgen een bloem en fotomoment na afloop van de Première, Foto door: Belle Moll

Utrecht – Wereld Kinderkankerdag: de dag die mogelijkheid biedt tot het stilstaan bij kinderen en hun families die in de vroege fasen van hun leven geconfronteerd worden met ziekte. Afgelopen donderdag 15 februari besteedde onder andere het Princes Maxima Centrum speciale aandacht aan deze dag  met een vol programma met verschillende activiteiten en vertoningen.  Zo ook de première van documentaireserie ‘Van overleven naar leven’ waarin Annick Sickinghe het leven ná kinderkanker en de complexiteiten hiervan belicht, want ‘kankervrij is niet klachtenvrij’.

De internationale aandacht voor kinderkanker op 15 februari bestaat elk jaar voornamelijk uit aandachtstrekkende campagnes en voorlichtingen. Want hoe ga je om met kanker in de familie? En hoe zorg je dat broer of zus zich niet in de steek gelaten voelt? Vragen als deze staan op Kinderkankerdag centraal. Verder is het belang van de dag om de jonge patiënten in het zonnetje te zetten en hun families een hart onder de riem te steken. Ook wanneer deze al tijden geleden genezen zijn. Het Princes Maxima Centrum in Utrecht organiseerde voor zowel kind als ouder en buitenstaander een dagprogramma die werd afgesloten met de première van de documentaireserie gemaakt door ex-patiënt Annick Sickinghe.

‘Van overleven tot leven’ ging deze donderdagavond voor de tweede keer in première waarbij ditmaal de laatste vier afleveringen vertoond werden. ‘Een documentaireserie die is gericht op degenen die geïnteresseerd zijn in mensen met een interessant en krachtig levensverhaal.’ Verteld Sickinghe, die die avond trots het woord doet. Ze verteld hoe Kinderkankerdag dit jaar extra speciaal voor haar was: ‘Een dag die zeker niet als feestdag gezien kan worden maar vandaag toch als een feestje voelt. We vieren wat we samen gemaakt hebben.’ Samen met de zogenoemde survivors neemt Sickinghe de kijker mee door de verschillende levensfases en de complicaties die daarbij komen kijken.

Dat kinderkanker iets is wat je je hele leven bij je draagt is iets wat hematoloog Mette Hazenberg ook duidelijk maakt. Tijdens haar werk in het Amsterdam UMC komt Hazenberg geregeld deze jongeren tegen die door hun ziektetraject stagneren in de ‘gewone’ dingen waar kind en puber doorheen gaan. “Het idee van ‘de hele wereld draait door en ik sta hier stil’ maakt enorme indruk” verteld Hazenberg. Dit en zaken als vruchtbaarheid en kwetsbaarheid zijn problemen waar jongeren in hun weg naar volwassenheid en ver daarna moeite mee hebben. ‘Al helemaal wanneer het aan de buitenkant niet meer te zien is, wie vraagt en kijkt er dan nog naar de binnenkant?’ Hazenberg pleit voor open praten over gevoelige zaken rond de genezing na kinderkanker en dat blijven praten en inlichten mee draagt aan een gezond leven hierna.

’s Ochtends op deze 15 februari maakte Stichting Kinderen Kankervrij, in de volksmond ook wel bekend als KiKa, bekend dat zij miljoenen gaat investeren in nieuw wetenschappelijk onderzoek. De 4,2 miljoen euro die KiKa hiervoor weglegt zal maar liefst zeven onderzoeken mogelijk maken die onder andere over de vraag buigen naar hoe kinderkanker toch kan ontstaan. In Nederland krijgen jaarlijks zo’n zeshonderd kinderen kanker en ook al overleeft momenteel ruim tachtig procent van die kinderen hun ziekte, is het in het Princes Maxima Centrum het streven om dit percentage naar honderd te krijgen. Nieuwe onderzoeken bied bij deze nieuwe mogelijkheden hiertoe.

Ook al was het deze donderdag alweer de achttiende verjaardag van Wereld Kinderkankerdag, de hoop is dat de ‘erkenning en herkenning voor mensen die als kind kanker hebben gehad’ zal blijven toenemen want ‘kankervrij betekend bij lange na niet altijd klachtenvrij.’ Aldus Sickinghe.

Bekijk hieronder het video interview met Annick Sickinghe door Anne Marit Mulder:

Belle Moll

Belle Moll (2002), is beginnend journaliste en volgt dan ook Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Met een universitaire achtergrond in de sociale wetenshappen gaat de Amsterdamse met een onderzoekende en analyserende wijze te werk wat ook terug te zien is in haar schrijfstijl. Haar achtergrond in de aard- en duurzaamheidswetenschappen tekent haar interesses en zo werkstijl. Naast de journalistische werkzaamheden is Belle vaak aan beide kanten van de bar te vinden waar haar nieuwsgierigheid en tevens leergierigheid haar dag en nacht blijft prikkelen tot nieuwe ideeën.