Utrecht Oost

Oma’s soep bij Sterrenzicht helpt tegen eenzaamheid onder ouderen

Ouderen en vrijwilligers aan Oma's soep bij Sterrenzicht

UTRECHT OOST – Eenzaamheid onder ouderen is nog steeds een moeilijke kwestie, ondanks initiatieven tegen dit maatschappelijke probleem. In buurtcentrum Sterrenzicht wordt elke woensdagmiddag Oma’s soep gekookt door studenten uit Utrecht. Het gaat hierbij niet om de soep zelf, maar om het praatje en de gezelligheid voor ouderen.

Deze woensdagmiddag wordt er paprika-wortelsoep gemaakt door studenten Catherine Rasch en Wessel Muller. ‘Oma’s soep zet zich in voor ouderen, zodat ze eigenlijk niet alleen zijn. We hebben twee dagen in de week kookdagen en soep-aan-huisdagen. Vandaag koken wij en gaan we samen gezellig soep eten met z’n allen’, vertelt Rasch terwijl ze vlug de groentes aan het snijden is. ‘Veel ouderen wonen toch alleen en vinden het moeilijk om te koken. Bij Oma’s soep gaat het niet per se om de soep, maar puur om het praatje en de gezelligheid om zich verbonden te voelen, door middel van dat soepje’, legt Rasch uit terwijl ze alvast de pannen opzet. Oma’s soep kook- en soep-aan-huisdagen worden nu bijna in elke studentenstad georganiseerd.

Waardevol concept

Terwijl Rasch de laatste groentes snijdt, vertelt ze opgewekt dat ze het altijd al fijn vond om ouderen te helpen: ‘Vandaag heb ik een dag vrij van mijn studie en vind ik het toch wel een waardevol gevoel, wanneer ik ‘s avonds in bed lig en besef dat ik bijgedragen heb aan het helpen tegen de eenzaamheid onder ouderen. Je haalt er soms ook wel waardevolle gesprekken uit.’ Rasch heeft hier een mooi verhaal van, wat haar is bijgebleven: ‘In een ander buurthuis in Utrecht, waar ik elke woensdag stond, was een oudere Indische vrouw. Ik ben zelf ook van Indische afkomst. Ik merkte gewoon dat we heel fijn konden praten en dat ze zich bij mij wat meer opende. Op de laatste dag dat ik daar soep kwam maken, hebben we samen een foto gemaakt. Ze heeft van die foto een kussen laten maken, dat vind ik zo aandoenlijk en waardevol.’

Muller en Rasch gooien de groentes in de pan en laten het koken. Muller regelt de acquisitie in het studentenbestuur van oma’s soep in Utrecht. ‘Oma’s soep is opgezet door twee Amsterdamse jongens en het is langzamerhand steeds groter aan het worden. In Amsterdam is het team Oma’s soep nu het grootste’, zegt Muller. Ondertussen is Rasch begonnen met het pureren van de soep en dekt Muller de tafel. ‘Ik vind dit ook heel gezellig en leuk om te doen. Een kookdag zoals vandaag vind ik helemaal leuk om te doen. Het is heel mooi dat ouderen helemaal hiernaartoe komen en dat dit een beetje hun hoogtepunt van de week is. Eigenlijk kan ik daar met een kleine bijdrage voor zorgen’, vertelt Muller met een blij gezicht. De eerste ouderen en Sterrenzichtvrijwilligers komen binnen lopen en schuiven aan. ‘Sterrenwijk is een mooie wijk om Oma’s soep te verzorgen, je krijgt kleurrijke verhalen van de ouderen die hier komen’, zegt Muller. De soep is klaar en wordt door Muller en Rasch geserveerd aan iedereen, ondertussen wordt er luid gekletst en gelachen aan tafel.

‘Vandaag is het rustig bij Oma’s soep, meestal is het wel drukker’, vertelt Alex van Stam, die vrijwilliger is bij Sterrenzicht en de Wilg. ‘Ik vind het soepmoment hier gezellig met de mensen en ik kan leuk praten met iedereen.’ Iedereen eet de soep rustig op en er is een relaxte en gemoedelijke sfeer. ‘Het helpt voor de ouderen om toch even bij elkaar te komen’, vertelt van Stam terwijl hij aan zijn tweede bakje soep begint.

Toekomst

‘Oma’s soep is aan het groeien, het komt zelfs naar Duitsland en Frankrijk! Het krijgt dus ook meer verkooppunten en een groter bestuur. Ze gaan denk ik ook meer uitbreiden met ander eten. Ze hebben nu bijvoorbeeld verschillende stoofpotjes en spreads’, legt Rasch uit. Iedereen is ondertussen voldaan van het paprika-wortelsoepje en heeft een gezellige middag gehad.

Elin Pronk

Ik ben Elin Pronk en ben 17 jaar. Ik kom uit Warmenhuizen in Noord-Holland. Vorig jaar ben ik voor havo geslaagd en nu studeer ik journalistiek op de hoge school Utrecht. Samen met onze klas publiceren wij elke week verschillende artikels over wat er gebeurd in de wijk Utrecht-Oost. Naast school vind ik reizen super leuk en gaaf. Ik ben erg nieuwsgierig en vind het leuk om nieuwe dingen te zien en ontdekken. Later hoop ik journalist te worden en mij te kunnen verdiepen in bepaalde onderwerpen die mij interesseren.