Utrecht West

Coming Out Day op het Christelijk Gymnasium Utrecht

Foto: Renske Valk. De trui van de GSA van het Christelijk Gymnasium Utrecht.

Leidseweg en omgeving – Het is 11 oktober, oftewel Coming Out Day. Dit wordt gevierd op onder andere het Christelijk Gymnasium Utrecht, ofwel CGU. De school heeft een zeer actieve GSA (Gender and Sexuality Alliance). “We vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt op school.”

We staan voor de deur van het Christelijk Gymnasium Utrecht. De regenboogvlag is al gehesen en wappert op het dak. Het is een bewolkte dag en het miezert, desondanks is de sfeer goed. In de hal staat een tafel waarop de GSA-vlag gedrapeerd ligt. Zodra je verder naar binnenloopt, is te merken dat de pauze is begonnen en het rumoer van start is gegaan.

Het is ook pauze voor Emma, leerling in de derde klas van het CGU. Ze is de voorzitter van de GSA op haar school. Waarom ze bij de GSA zit? “Omdat ik het belangrijk vind dat iedereen zich thuis voelt op zijn of haar school.” Emma geeft aan dat de GSA vooral bezig is met het organiseren van belangrijke dagen in het jaar met betrekking tot de LHBTQ+. Denk hierbij aan paarse vrijdag en dus Coming Out Day. “Wat wij belangrijk vinden is dat er aandacht aan wordt besteed en dat iedereen ziet dat er echt wel mensen zijn op school die dit accepteren en omarmen.” Op persoonlijk gebied vertelt Emma dat ze blij is dat ze zelf een accepterend gezin heeft en het voor haar niet echt moeilijk was. “Dan moet ik weer denken aan anderen die thuis niet eens de mogelijkheid hebben om uit de kast te komen, omdat zij zich dan niet in een veilige situatie bevinden. Ik vind dit ook echt iets belangrijks om rekening mee te houden en dus ook niet zomaar mensen te outen op school.” Dat wil zeggen dat iemands seksuele geaardheid bekend wordt gemaakt door een ander persoon, voordat diegene dat zelf heeft gedaan. Helaas gebeurt dit nog steeds regelmatig, dit toont dan ook nog eens extra het belang van initiatieven zoals Coming Out Day.

Het CGU is onderdeel van een scholenkoepel. Corno de Mol, docent op het CGU, vertelt dat een aantal docenten van die verschillende scholen vorig jaar het initiatief hebben genomen om namens die scholenkoepel mee te doen aan de Canal Pride in Utrecht. “Dit initiatief willen we gebruiken om te kunnen komen tot een wat breder gedragen GSA-netwerk binnen die stichting.” Hij vertelt dat er deze middag een soort start bijeenkomst plaatsvindt met mensen van die verschillende scholen om samen te kijken hoe ze een breder gedragen netwerk handen en voeten kunnen geven en wat de behoeftes zijn. “En natuurlijk naar een veel grotere boot toe te werken voor de volgende pride.”

Coming Out Day wordt dus elk jaar op 11 oktober internationaal gevierd. De oorsprong van de dag dateert echter al uit 1987. In dat jaar op die dag, ook 11 oktober, vond er in Washington een protestmars plaats. Een protest waarmee er aandacht gevraagd werd voor de rechten van homoseksuelen en lesbiennes.

Tekst: Renske Valk

Audio: Isa Knol

Interview met Imre van Wees en Froukje van den Aker, beide derde klas leerlingen op het Christelijk Gymnasium Utrecht en lid van de GSA op hun school.

Renske Valk

Hola! Ik ben Renske, 19 jaar en kom uit Almere. Ik ben erg enthousiast, praat graag en hou van lachen. Zoals je waarschijnlijk al doorhad, studeer ik journalistiek aan de hogeschool Utrecht. Ik voel me hier helemaal op mijn plek. Ik vind het fascinerend hoe je verhalen uit iemand kan krijgen, terwijl je ze een half uur geleden nog helemaal niet kende. Mijn interesses zijn zeer breed en ik kan niet wachten om mij in alle onderwerpen te storten. Een hobby van mij is fotograferen, ik zou het dan ook gaaf vinden om dit te combineren met de journalistiek. Doeidoei :)