Utrecht West

Kerst zonder muziek is geen Kerst

De plek waar Kristel Vercraeye, naast haar banner, heeft gezongen. Foto: Tjebbe van der Weerdt

Lombok – Op 9 december 2023 trad het orkest Kerstwind op tijdens de kerstmarkt in Utrecht West, gehouden in het Molenpark.

Het orkest is 23 jaar geleden gestart als een soort dweilorkest. Echter, de leden wilden er een volwaardig orkest van maken. Daarom hebben ze een dirigent bij het orkest aangenomen. Deze dirigent koos de nummers die het orkest zou spelen tijdens de kerstmarkt in Utrecht West. “We spelen zonder dirigent want dat ziet er actiever uit” vertelt Geert Jan, de trompettist van het orkest en al 10 jaar lid.

Tijdens het optreden speelde het orkest een gecombineerd liedje: “Imagine” van John Lennon en “Happy Xmas (war is over),”ook van John Lennon. Dat vond het orkest een moeilijke uitdaging omdat de liedjes overgingen van een driekwartsmaat naar een vierkwartsmaat. Ze oefenen daarom een maand van tevoren voordat ze echt moeten optreden.

Kerstwind heeft dit jaar niet voor het eerst opgetreden tijdens de wintermarkt bij Molen de Ster. Ze zijn het jaar begonnen met een optreden op een kerstmarkt in Haarlem.

Geert Jan vertelt dat het orkest probeert mensen het gevoel van warmte, geluk en vrede over te brengen.

In onderstaand audiofragment spreekt Maxime met Kristel Vercraeye uit Utrecht-West. Kristel zingt al sinds haar zestiende en heeft door de jaren heen helemaal een eigen style gecreëerd. Ze zingt voornamelijk ‘vintage songs’. Met Kerst in aantocht staat de zangeres op de wintermarkt bij Molen de Ster met haar ‘Christmas vintage songs’, maar wat houdt dat eigenlijk in?

Tekst: Tjebbe van der Weerdt

Audio: Maxime Engelen

Maxime Engelen

Overweeg ik mijn toekomstige weg richting gedrukte media, zoals kranten en tijdschriften, of hoor je mij over een paar jaar dagelijks op de radio? De tijd zal het uitwijzen. Ik ben Maxime, 19 jaar oud, en woon in het gezellige Bodegraven in Zuid-Holland. Voor mij als toekomstige journalist is nieuwsgierigheid en een tikje ondeugend zijn belangrijk. Ik ben vooral geïnteresseerd in ongelijkheid tussen landen en ik ben dol op schrijven en verhalen vertellen. Ik kijk ernaar uit om veel te leren en diverse interessante ervaringen op te doen, zodat ik straks op verschillende gebieden goed toegerust ben.