Utrecht West

Selecteer Pagina

Nederlanders kopen te veel vervuilende kleding, Utrecht West biedt genoeg alternatieven

Nederlanders kopen te veel vervuilende kleding, Utrecht West biedt genoeg alternatieven

Lonni's Vintage

Het Hof van Cartesius – Nederlanders kopen veel te veel kleding, gemiddeld zo’n 46 stuks volgens onderzoek van de HVA moet dit terug naar vijf. In Utrecht West zijn er verschillende bedrijven die deze fast fashion cirkel proberen te doorbreken. Lonni’s Vintage en Fenny Faber hopen dat er vaker de keuze wordt gemaakt voor duurzame kleding.

De Nederlanders kopen dus gemiddeld te veel kleding. Een groot deel van deze vervuilende kleding is afkomstig van de grootschalige kledingketens. Deze ketens staan er natuurlijk om bekend dat ze lekker goedkoop zijn, maar vaak zie je dit ook terug aan de kwaliteit. Na een aantal keer dragen is het kledingstuk verwassen of zitten er gaten in. Mensen blijven dus maar kopen en dit is natuurlijk niet goed voor het milieu. Lonni de Groot probeert met haar vintage winkel dit koopgedrag te stoppen door mooie tweedehands kleding te verkopen. Fenny Faber maakt zelf duurzame kleding, door middel van haar duurzame stoffen en tijdloze designs.

Bewustwording

Volgens de twee vrouwen zijn de grootste problemen de massaproductie en de invloed van trends. De grote kledingwinkels hebben soms om de twee weken weer een nieuwe collectie hangen. Daardoor komen en gaan de trends ontzettend snel; vroeger ging dit langzamer. Influencers spelen ook een grote rol in de fashion industrie. Lonni en Fenny zouden het daarom ook tof vinden als deze influencers hun bereik zouden gebruiken voor een stukje bewustwording. Deze bewustwording zou ook via het onderwijs gegeven mogen worden volgens Lonni. Zij zou graag willen dat kinderen van jongs af aan al leren wat de impact is van het kopen van goedkope en vervuilende kleding. ‘Laat maar zien die enorme vuilnisbelt,’ zegt Lonni dan ook.

Meer interesse

Volgens deze twee ondernemers is er gelukkig wel steeds meer interesse in duurzame kleding. Het stigma dat tweedehands kleding vies is verdwijnt langzaam en mensen stellen zich er meer voor open. Lonni heeft al een aantal keer meegemaakt dat er mensen voor het eerst tweedehands kleding kwamen kopen. ‘Ze verlieten dan de winkel met een gevoel van, zo kan het dus ook. Dat zijn natuurlijk de uitkomsten die je wilt zien en daar doe ik het ook echt voor,’ zegt Lonni. Dit is ook te zien aan de cijfers. In de afgelopen vijftien jaar is het aantal vintage winkels gestegen met zo’n 46 procent. Overal duiken dus vintage en tweedehands winkels op. De vrouwen zien dit echt als een positieve ontwikkeling.

Lonni’s en Fenny’s bedrijven

Lonni de Groot probeert met haar vintage winkel te laten zien dat tweedehands kleding ook super mooi kan zijn. Ze probeert ongeveer dezelfde prijzen te hanteren als de grote ketens, maar tussen de rekken in haar winkel hangt alleen topkwaliteit. ‘Ik vind het soms schrikbarend hoeveel geld er gevraagd wordt voor sommige kledingstukken,’ zegt Lonni.

Het doel van Fenny Faber en haar merk is het maken van duurzame kleding die tijdloos is en van goede kwaliteit. Ze houdt haar CO2-voetafdruk laag door het gebruik van duurzame materialen en doet onder andere aan ‘upcycling’. Dat is het gebruiken van oude kledingstukken voor het maken van een nieuw hip kledingstuk waar iemand weer gelukkig mee is. Dit is natuurlijk super duurzaam, anders verdwijnt deze kleding op de vuilnisbelt. Voor haar is het maken van tijdloze kleding ook een van de belangrijkste dingen.

In de onderstaande video spreekt Lotte Admiraal met circulair ondernemer Lonni de Groot over het bijdragen aan de duurzame kledingindustrie.

Over de auteur

Tinka Klatten

Mijn naam is Tinka Klatten, 18 jaar oud. Ik ben eerstejaars student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Dit jaar ben ik actief op de site van Nieuws in Utrecht West. Mijn passie ligt bij audio en video producties en hoop hier dan ook mooie items voor te maken. Tekst vind ik nog lastig maar hier wil ik me graag in ontwikkelen.