Utrecht West

Geen dronken minderjarige bij ‘AllInnSquash’

Foto gemaakt doe: Sofie Gerretschen

UTRECHT-WEST- Uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Objectief is gebleken dat Utrecht er slecht voorstaat als het gaat om alcohol verkoop aan minderjarige in sportkantines. Volgens het onderzoek werd in sportkantines in het jaar 2022 in 26,9% van de gevallen goed gehandeld. ‘’AllInnSquash’’ hoeft zich er in ieder geval niet druk om te maken.

‘’Onze doelgroep valt net buiten deze categorie’’ vertelt Rianne, bedrijfsleidster bij ‘’AllInSquash. De doelgroep die daar komt sporten is onder de twaalf of boven de 18. Het belangrijkste verschil in alcoholconsumptie, bijvoorbeeld na het voetballen, is volgens de bedrijfsleidster dat ze geen vereniging zijn maar een bedrijf. Het is dus anders dan bijvoorbeeld een voetbalkantine waar veel jongeren bij elkaar komen. Bij ‘’AllInSquash’’ is er een vaste oudere club

Ook zegt ze nog niet te maken hebben gehad met zogeheten mystery guests in de horeca. Dit zijn vaak twee personen waarvan er één net onder de leeftijdgrens zit voor het kopen van alcohol. Er wordt gevraagd naar bijvoorbeeld een biertje, een wijntje of wat sterkers en ondertussen observeert de tweede persoon de medewerker op naleving van de leeftijdsgrens oftewel ID-controle.

De leeftijd waarop je alcohol mag verkrijgen is 18, maar tot je 25e ben je verplicht jezelf te legitimeren.
‘’Waar veel mensen de mist in gaan, is denk ik, het inschatten van leeftijd. Ik maak mijn medewerkers er altijd bewust van dat ze om een legitimatie moeten vragen ongeacht twijfel’’ Vertelt Rianne tijdens inschenken van een drankje voor haar klant.

Om ervoor te zorgen dat de naleving in Utrecht erop vooruitgaat, zullen ‘Utrechtsport’ en het college van burgemeesters en wethouders met elkaar in gesprek gaan over een betere aanpak in de vorm van periodieke zelfcontroles. In Nijmegen is dit namelijk effectief gebleken en worden er door verschillende sportkantines hun eigen leeftijd controles georganiseerd.

Audio gemaakt door: Feline van Hoeckel

Sofie Gerretschen

Sofie Gerretschen (2000) is geboren en getogen in de Achterhoek. Ze is momenteel eerstejaars journalistiekstudent aan de Hogeschool Utrecht. Naast haar huidige studie is ze aangesloten als vrijwilliger bij 'Beeldbrengers', een mediaplatform, voor jongeren door jongeren, die items over lokaal nieuws maken in Doetinchem. Haar nieuwsgierigheid, creativiteit en openheid zorgen ervoor dat ze tijdens deze studie helemaal op haar plek zit. Het doel dat voorop staat in haar journalistiek werk is ''Mensen een stem geven die niet altijd worden gehoord''. Na deze studie hoopt ze aan de slag te gaan in de Achterhoek als verslaggever.