Utrecht West

Selecteer Pagina

Loonsverhoging in de horeca: positief of negatief?

Loonsverhoging in de horeca: positief of negatief?

Foto: Afbeelding ter illustratie

Lombok – Werknemers die in de horeca werken kunnen vanaf 1 januari 2024 rekenen op een loonsverhoging van maximaal 12%. Deze loonsverhoging heeft te maken met de stijgende kosten van afgelopen maanden. Ook zijn de vakbonden, zoals FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN, en werkgevers het eens geworden over het feit dat er een minimale stagevergoeding moet komen. Horecaondernemer Florent van der Staak, van Café kanaalzicht, vertelt over zijn verwachtingen over de veranderingen.

Personeelstekorten

Ruim 75% van de ondernemers in Nederland ervaart belemmeringen door personeelstekorten, vooral in de detailhandel en horeca. Horecaondernemer Florent van der Staak denkt niet dat het personeelstekort fors zal dalen, door middel van de loonsverhogingen: “Bijna iedereen is aan het werk en bijna iedere sector gaat er qua salaris fors op vooruit, dus ik denk dat het personeelstekort nog wel even blijft”. Daarnaast is Florent bang dat door de onvermijdelijke prijsverhogingen het straks rustiger wordt bij zijn café en dat er dus ook minder banen nodig zullen zijn.

Positief of negatief

De loonsverhoging valt voor veel werknemers in de horeca positief in de smaak, omdat de kosten in de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Dit komt vooral door de oorlog in Oekraïne en problemen in de logistiek door o.a. coronalockdowns. Echter kijkt van der Staak minder positief tegen de loonsverhoging: “Het is een loon-prijsspiraal die eigenlijk voor niemand goed is. Alles wordt duurder dus de salarissen moeten stijgen. Om dat weer te kunnen betalen moeten de prijzen weer omhoog enzovoort.” Wel vertelt Florent dat zijn personeel van Café Kanaalzicht positief is over de loonsverhoging.

Service

Van der Staak is echter niet bang dat de service in de horeca door de loonsverhoging zal verminderen: “Ik ben ervan overtuigd dat mensen die dit vak kiezen, er vol voor gaan en het in no-time onder de knie hebben, dus zit het met de service snel weer goed.” Veel horecazaken zijn één of meerdere dagen dicht door personeelstekorten, dus mochten er veel nieuwe werknemers komen werken in de horeca, dan zal de service in het begin misschien minder zijn. Echter heeft Florent er alle vertrouwen in dat dit maar voor korte duur zal zijn.

Tekst : Iris van de Giessen

Audio : Mery van der Vlist

Over de auteur

Iris van de Giessen

Ik ben Iris van de Giessen en ik ben 21 jaar oud (2002). Nu zit ik in mijn eerste jaar van journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht. Ik woon op mijzelf in Amsterdam, maar ik kom uit het mooie Soest. Van mijzelf ben ik erg nieuwsgierig en wil ik altijd alles weten. Daarnaast kan ik ontzettend slecht tegen onrecht en ben ik erg gedreven om de waarheid boven tafel te halen. Daarom wil ik graag de kant van onderzoekjournalistiek op!