Utrecht West

A Different note, een festival voor het goede doel

Foto: Jorien Braber, Het openings optrede van het festival

Schepenbuurt – Op 23 september is voor de tweede keer is het festival a different note georganiseerd. Dit festival, wat geld ophaalt voor het goede doelen De Vrolijkheid AZC Utrecht en Musicaz, is dit jaar gehouden op het terrein van de nijverheid. Paul Grosfeld en Bert de Haas zijn twee van de organisatoren van het festival dat voor het eerst sinds 2018 weer plaats vindt.

‘A different note is ontstaan in 2018 met het idee om als drie muziekvrienden een optreden voor onze band te regelen, maar dit groeide van een klein idee tot een steeds groter festival’ zegt Paul Grosfeld. De eerste editie was vijf jaar geleden in Ouwehands dierenpark in Rhenen. Daar was toen het goede doel het Maxima kinderziekenhuis. Daarna is er nog een paar keer het idee geweest om het festival te organiseren maar kwam COVID er tussen en is het dus een paar jaar doorgeschoven. De eerste gesprekken om het tweede festival te houden zijn gevoerd in eind november december.

Het goede doel van het festival is dit jaar de organisaties De Vrolijkheid en Musicaz. Deze organisaties ondersteunen bij het kopen van muziek instrumenten voor mensen in AZC zodat zij ook muziek kunnen maken. ‘Muziek maken is heel belangrijk omdat het mensen verbindt’ zegt Bert de Haas. ‘Ook is het voor amateur muzikanten moeilijk om aan optredens te komen’.

Het is nog maar de vraag of het festival volgend jaar weer terug keert, maar binnen de organisatie is er wel de verwachting dat er over twee jaar nog een editie gaat komen. ‘Als je voor volgend jaar iets wil organiseren moet je de week na het festival al beginnen’ zegt Bert van Haas. ‘Er lopen hier vandaag 50 vrijwilligers rond die er veel werk in stoppen, maar voor ons ook een hoop organisatie’.

Er lopen er vandaag 400 mensen rond. Van deze mensen komen er 75 uit een AZC. Deze mensen zijn gratis uitgenodigd en werken ook mee bij sommige optredens.

Dichter Ingmar Heytze verteld na zijn optreden over zijn werk en hoe het is om het met een band op het podium te staan.

Tekst: Jorien Braber

Audio: Liza Hoekstra

jorien Braber

Ik ben Jorien Braber (2002) en ik ben student aan de school voor journalistiek. Ik woon in Ter aar, een dorp vlak bij Alphen aan den Rijn. Ik heb gekozen voor deze opleiding omdat ik een grote passie heb voor autosport en daar later wat mee wil gaan doen. Ik doe hier ook al wat mee want ik maak een podcast over autosport met drie vrienden. Maar voor nu heb ik er heel veel zin in om zo veel mogelijk verschillende verhalen te maken over van alles en nog wat.