Utrecht West

DOCK doet mee aan de week tegen eenzaamheid

foto gemaakt door Minke van Hoef

UTRECHT-WEST – Door heel Nederland is het de week tegen eenzaamheid. Ook Utrecht-West is er volop mee bezig. Daarom heeft DOCK bedacht om de week van de ontmoeting te organiseren voor iedereen die alleen is.

“De week van de ontmoeting is bedacht door ons zodat niemand alleen hoeft te zijn. In de week tegen de eenzaamheid vinden wij het heel belangrijk om te laten zien dat mensen niet alleen zijn. Ze kunnen altijd in onze buurthuizen terecht en er zijn leuke activiteiten.” Zo vertelt vrijwilliger en buurtbewoner Patrick Oostveen.

In de week van 28 september tot 5 oktober zijn er elke dag activiteiten gepland. Bijvoorbeeld taallessen, zangles, bingo, yoga, en kooklessen. Maar de bekendste activiteit is op woensdag avond. Het heeft de naam “Buurtbuik” gekregen. In de middag fietsen vrijwilligers op een bakfiets door de wijk om bij winkels en restaurants aan te kloppen, en te vragen of er eten over is. In de avond wordt al het eten lekker bereidt en mag iedereen aanschuiven. Er is geen specifieke doelgroep maar hij merkt wel dat er vooral oudere vaak eenzaam zijn. “Er komen meer oudere dan jongeren mensen. Vaak zijn ze hun man of vrouw verloren en hebben ze alleen familie die ze niet elke dag zien. Ze willen dan toch iets leuks doen en komen bij ons terecht.”

Patrick zit al ruim een jaar als vrijwilliger bij DOCK en is nog steeds enthousiast. “Ik werk hier als vrijwilliger 5 dagen in de week. Ik vind het mooi om te zien hoeveel mensen hierop afkomen en dat ik een steentje daaraan mag brijdagen.”

Tjebbe van der Weerdt interviewde Ada Krale over de week van de ontmoeting:

Minke van Hoef

Hallo, Mijn naam is Minke van Hoef. Ik ben eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Al sinds ik mij kan herinneren heb ik ervan gedroomd om de mooiste artikels en interviews te maken. Ook wist ik al vrij snel dat het mij geweldig lijkt om te gaan werken in de sport branche. Verslag doen over een voetbalwedstrijd of een artikel schrijven over een opkomend talent is helemaal mijn ding. Ook TV en radio lijkt me super leuk om meer ervaring in op te doen. Als er iets interessant gebeurd in de stad, wil ik daar dan ook het snelste bij zijn om een mooi verhaal te maken zodat iedereen weet wat er gaande is. Mensen kunnen altijd naar me toekomen met nieuws, en dan zal ik alles er aan doen om er iets moois van te maken.