Utrecht Zuid

Salderingsregeling blijft: dit zijn de gevolgen

Zonnepanelen. Bron: Pexels

UTRECHT-ZUID – In een opmerkelijke ontwikkeling heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel van demissionair minister voor klimaat en energie, Rob Jetten, om de salderingsregeling voor zonnepanelen te stoppen, afgewezen. Dit is te danken aan de tegenstemmen van onder andere de BoerBurgerBeweging (BBB) en GroenLinks-PvdA. De salderingsregeling, die huishoudens in staat stelt opgewekte zonne-energie te verrekenen met hun eigen verbruik, blijft. De keuze om de salderingsregeling te behouden roept wel een hoop vragen op en heeft gevolgen voor de staat, ondernemers en de ‘gewone’ portemonnee.

Het kabinet wilde de salderingsregeling vanaf januari 2025 stap voor stap af gaan bouwen naar nul procent. Dat zou betekenen dat mensen met zonnepanelen hun afgeleverde stroom niet meer mogen wegstrepen met verbruikte stroom. Een van de redenen hiervoor was om de netcongestie, ofwel het overvolle stroomnet, te ontlasten. Als de wet aangenomen zou zijn, was dit doel in 2031 al gerealiseerd. Echter gaat dit, door de tegenstemmen vanuit de Eerste Kamer, dus niet door.

‘Gewone’ portemonnee
Toen Rik Lettink uit Lunetten-Noord dit nieuws hoorde sprong hij, naar eigen zeggen, een gat in de lucht. Hij maakte zich al grote zorgen over het veranderen van de salderingsregeling. Lettink heeft de zonnepanelen gekocht met het idee dat het hem financieel iets zou opleveren. Zo zegt hij: ‘Ik wil natuurlijk wel lief zijn voor de natuur, maar de financiële profijten liegen er niet om. Dat was wel een reden om zonnepanelen aan te schaffen.’

Toch weet Lettink dat hij niet te hard moet juichen. Belangenorganisaties als Vereniging Eigen Huis en Aedes hebben laten weten dat zonnepaneelbezitters nog even moeten wachten met het vieren van een feestje. In april van het afgelopen jaar werd een methode ingevoerd die energieleveranciers meer inzicht geeft op de kosten die de salderingsregeling met zich meebrengt. Geert Wirken, chief technology officer van Keuze.nl verwacht dan ook dat vrijwel alle energieleveranciers kosten gaan rekenen aan zonnepaneelbezitters. Dit geldt niet alleen voor kleinere energieleveranciers maar ook voor de drie grootste namen op de energiemarkt: Eneco, Vattenfall en Essent. Hoe hoog die extra kosten gaan zijn, is nog niet duidelijk.

Vraag
De 37-jarige Sandy uit Utrecht-Zuid twijfelde lange tijd over het aanschaffen van zonnepanelen. Door alle mediaberichten en de speculaties over het verdwijnen van de salderingsregeling was ze te huiverig om de stap te zetten. ‘Ik ben blij dat ik even gewacht heb. Het zou toch knap stom zijn als ik ze wel had gekocht en daar nu weer spijt van zou hebben.’ Ondanks dat er nu iets meer duidelijkheid is over de toekomst, wil ze toch nog even wachten. ‘Ik ga het even aankijken hoor, als het te duur wordt allemaal, dan laat ik het voor wat het is.’

Aan verschillende installateurs in Utrecht-Zuid is gevraagd hoe zij kijken naar deze kwestie. Ook is er gevraagd of zij verwachtingen hebben over de vraag naar zonnepanelen. Helaas hebben geen van deze bedrijven gereageerd. Wel geeft Solarmagazine aan dat installateurs volgens hen weer even op adem kunnen komen. Door alle onzekerheid over de regelingen is het afgelopen jaar de vraag naar zonnepanelen flink gedaald. Zo is er volgens Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE) sprake van omzetdalingen tot wel 90 procent en zijn er in 2023 minstens 25 zonne-energiebedrijven failliet verklaard. Of de vraag naar zonnepanelen weer zal toenemen, moet de toekomst nog laten zien.

Overheid
Hoewel een deel van de mensen dus blij is, is de overheid dat zeker niet. De salderingsregeling kost elk jaar een hoop geld. Dat was dan ook een andere reden om de regeling af te bouwen. Het behouden van de salderingsregeling zal op de begroting een gat van ruim 2,8 miljard euro creëren. Dit is niet alleen een flinke slag op de schatkist, maar zal ook leiden tot bezuinigingen die de Nederlander terug zal voelen.

Met het geld dat de overheid zonder salderen zou besparen, zouden huurcorporaties honderden miljoenen euro’s ontvangen om ook op huurwoningen zonnepanelen te installeren. Dit geld is door het afwijzen van de wet niet meer beschikbaar. Mensen in een huurwoning zullen veelal dus nog even moeten wachten voordat zij gebruik kunnen maken van zonnepanelen.

Quinten Bol

Quinten Bol (2003) schrijft met een doel. Als beginnend journalist en student aan de School voor Journalistiek geeft hij het lokale verhaal een stem. Met zijn frisse, maar kritische blik op de samenleving vertaalt hij de lastigste onderwerpen en maakt hij het behapbaar voor het publiek.