Utrecht Zuid

Na regen komt zonneschijn voor organisatie wijkdag Lunetten

Markt en open podia bij de wijkdag in Lunetten

Verschillende organisaties zetten zich elke derde zaterdag van september in voor een leuke wijkdag in Lunetten. Om jong en oud te vermaken zijn onder andere een open podia, rommelmarkt, hardloopwedstrijd, simultaanschaker, pubquiz en  zelfs vier racesimulatoren aanwezig.

Na een ochtend vol wisselvallig weer met onder andere een flinke plensbui kwam er een beetje schwung in bij de bewoners van Lunetten. De goede opkomst bij de wijkdag die plaatsvond rondom winkelcentrum Hoogvliet stelde Carla van Elk van de winkeliersvereniging tevreden: “Ja, mensen zijn blij en er zijn een hoop lokale partijen betrokken en dat geheel maakt het tot een geslaagde dag.” Het winkelcentrum had het de laatste jaren moeilijker onder andere door de coronacrisis en een reeks aan overvallen op verschillende winkels. “Een overval geeft een onveilig gevoel voor iedereen. Ondernemers merken dat de bewoners hun steunen door boodschappen te blijven doen bij het winkelcentrum. Dat mensen elkaar kunnen vinden merk je vandaag ook weer terug, dat maakt het écht een feestje.” Aldus van Elk.

Christine Bolt, secretaris en al 27 jaar betrokken bij het Bewoners Overleg Lunetten (BOL) werkt samen met de winkeliersvereniging Lunetten: “Wij zijn sinds jaar en dag betrokken bij de Bolloop, het schaken, kanovaren en een dweilorkest. De twee laatstgenoemden waren door omstandigheden dit jaar helaas niet aanwezig.” Bolt ziet wel een verandering plaatsvinden: “Digitalisering door middel van transponders (tijdwaarnemers) neemt een hoop werk uit handen maar we hebben er ook lopers uit Haarlem en Nijkerk bijgekregen. Het is onze wijk wel een beetje ontstegen, of dat positief of negatief is durf ik niet te zeggen.” Dat de loop populair is snapt een van de hardlopers wel. “Dit is de ultieme voorbereiding van de Singelloop die volgende week plaatsvind.”

De buurt blijft verbonden door de wijkdag. Mede door beide organisatoren kunnen duizenden inwoners van Lunetten elk jaar uitkijken naar een variatie aan activiteiten. van Elk en Bolt zijn daarom ook unaniem over de toekomst: “We blijven betrokken in Lunetten en hopelijk zit de toekomst vol met dit soort evenementen.”

Winnaars en tijden van de jaarlijkse Bolloop kunt u hier vinden.

Luuk Wolsink

Luuk Wolsink (1999) maakt al enkele jaren multimediale producties namens de Hogeschool Utrecht. Dit jaar maakt hij audio en tekstproducties over de regio Utrecht-Zuid. Luuk heeft een grote affiniteit met actualiteit, sport en cultuur. In zijn vrije tijd zit hij regelmatig op de racefiets, maar hij zal eerder over Mathieu van der Poel schrijven dan hem worden. Mocht u een mooi nieuwswaardig verhaal hebben over Utrecht-Zuid dan kunt u Luuk altijd bereiken per e-mail: Luuk@wolsinkmail.nl