Utrecht Zuid

Komst islamitische begraafplaats in Tolsteeg broodnodig

Het desbetreffende veld waar de islamitische begraafplaats mogelijk gaat komen

Een deel van begraafplaats Tolsteeg wordt toch niet direct omgevormd tot een islamitische begraafplaats. Het initiatief van de stichting Samenwerking Moskeeën Utrecht en Omgeving werd goedgekeurd door de gemeente Utrecht maar door bezwaren van buurtbewoners is de aanvraag voor een begraafplaats nog in behandeling.

Bijna tien procent van de Utrechters is moslim, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Daardoor is er genoeg vraag voor een islamitische begraafplaats. De nieuwe locatie zou na de realisatie van speciale begraafplaatsen in Zuidlaren, Almere en Arnhem een grote stap zijn naar een islamitische begraafplaats in Midden-Nederland. Naast deze begraafplaatsen die speciaal bedoeld zijn voor mensen met een islamitische achtergrond hebben veel begraafplaatsen een speciaal islamitisch vak. Dit graf kan door de gemeente na 10 jaar geruimd worden. Veel moslims laten blijken dat dit niet afdoende is en zouden graag een plaats van eeuwige rust hebben.

Enkele Utrechters geven hun mening op sociale media en vrezen voor “islamisering”. Hamed Amrino, voorzitter van stichting Bijzondere Islamitische Begraafplaatsen in Nederland is voorstander van de komst van islamitische graven en is betrokken bij het creëren van onder andere de Islamitische begraafplaats in Zuidlaren. Amrino reageert: “Ik vind het jammer dat mensen anno 2023 nog steeds niet openstaan voor een cultuur en religie zo mooi als de onze”. De komst van de begraafplaats in de regio Midden-Nederland is broodnodig: “Er komen mensen vanuit alle hoeken van het land naar Groningen om hun dierbaren te begraven. We ervaren dat er drie tot vier keer meer animo is voor deze graven dan bij een reguliere begraafplaats. Dus het wordt hoog tijd om dit te realiseren”, aldus Amrino.

De komst van de begraafplaats bleek al niet volledig vlekkeloos te gaan. Naast bezwaren in de buurt is er een kadastrale fout gemaakt door de gemeente Utrecht. Door deze fout leek de bestaande begraafplaats volledig te verdwijnen. De algemene begraafplaats blijft na correctie volgens de gemeente echter bestaan, mogelijk in de toekomst in combinatie met de islamitische begraafplaats. In de loop van het derde kwartaal gaat er meer duidelijk worden over de komst van de islamitische begraafplaats in Tolsteeg.

“Hieronder volgt een interview van Max Hondelink met Hamed Amrino, Voorzitter van BIBIN.”

Luuk Wolsink

Luuk Wolsink (1999) maakt al enkele jaren multimediale producties namens de Hogeschool Utrecht. Dit jaar maakt hij audio en tekstproducties over de regio Utrecht-Zuid. Luuk heeft een grote affiniteit met actualiteit, sport en cultuur. In zijn vrije tijd zit hij regelmatig op de racefiets, maar hij zal eerder over Mathieu van der Poel schrijven dan hem worden. Mocht u een mooi nieuwswaardig verhaal hebben over Utrecht-Zuid dan kunt u Luuk altijd bereiken per e-mail: Luuk@wolsinkmail.nl