Het meldpunt dat de gemeente Utrecht opende in waar huurmisstanden in de particuliere verhuur gemeld kunnen worden slaat aan volgens de gemeente. Het meldpunt is opgericht, omdat elke gemeente in Nederland vanaf 1 januari 2024 verplicht is om zo’n meldpunt te hebben. Na bijna 3 maanden is dus duidelijk dat dit een goed initiatief was.
Melders kunnen bij dit meldpunt melding maken voor ongewenst verhuurgedrag bij de gemeente. Op het moment dat er een melding binnenkomt bij de gemeente wordt er bekeken wat voor signaal erbinnen is gekomen. De gemeente werkt hierbij ook samen met een antidiscriminatie voorziening, dit heeft te maken met dat de meldingen ook kunnen gaan over discriminatie. Verder kunnen deze meldingen te maken hebben met bijvoorbeeld onterechte servicekosten of te hoge huurprijzen. Afhankelijk van de ernst van de melding kan het meldpunt de verhuurder dan de gelegenheid geven om die gebreken zelf op te lossen. Lukt het de verhuurder dit niet, dan kan de gemeente zelfs een boete opleggen. Mochten deze misstanden dan door blijven gaan dan kan de gemeente er zelfs voorkiezen tot overname van het beheer.
‘3 maanden na het invoeren van het meldpunt is duidelijk dat dit veel helpt bij veel verschillende misstanden’, aldus Carolien Verhaege die werkzaam is bij dit meldpunt. Verhaege mag niet in cijfers treden, maar geeft wel aan dat het meldpunt veel rust geeft bij de huurders; ‘We horen nu vaak dat huurders niet precies wisten wat ze moesten doen met de huurklachten, we krijgen erg veel positieve en opgeluchte reacties van de huurders.’