Utrecht Zuid

Zorg voor Turkse en Marokkaanse ouderen hard nodig

Beeld: Pexels

Het buurtcentrum in Hoograven geeft extra aandacht aan Turkse en Marokkaanse ouderen. Aangezien de eerste generatie migranten in Nederland nu oud is geworden, is dat hard nodig.

In het buurthuis organiseert stichting Impulzz voor deze ouderen dagondersteuning. Impulzz zet zich in voor ondersteuning en begeleiding voor diverse groepen ouderen. Vandaag zijn dat Turkse vrouwen. Het is voor iedereen die behoefte heeft aan gezelschap. Het zijn voornamelijk ouderen die ziek zijn. Volgens Aymelek Er, zij begeleidt de groep, vindt iedereen het heel fijn. ‘Het begint om 13.00 uur, maar om 12.30 zijn de meeste mensen er al. Ze zijn heel enthousiast. Het is heel fijn voor ze om sociaal bezig te zijn, even uit huis.’

De dag wordt gevuld met praten, onder andere over het verleden, dansen, eten, ze lezen stukken uit de Koran en geven advies als iemand ergens mee zit. ‘Ik vind het heel belangrijk dat de mensen hier mij vertrouwen. Het voelt ook echt als mijn familie’, vertelt Aymelek.  Er wordt meteen eten en drinken aangeboden, een heerlijke maaltijd met een stukje cake toe. De vrouwen genieten hiervan terwijl ze aan de tafels zitten. Sommige kletsen, sommige genieten in stilte van het gezelschap en het eten.

Verplicht in Nederland blijven
De eerste generatie (Turkse) migranten is nu oud geworden. Veel van hen hadden aanvankelijk het idee om naar Nederland te komen, te werken en zo geld te verdienen, om vervolgens terug naar Turkije te gaan. Maar doordat ze belemmeringen hebben gekregen in de jaren dat ze hier waren, onder andere door ouderdom, kunnen ze niet meer terug. Nu moeten ze hier blijven, maar ze hebben nooit de Nederlandse taal geleerd. Daardoor is het voor hen nu dan ook lastig te integreren in deze maatschappij.

Cultuurverschil zorgt voor problemen
Daarnaast is er een flink cultuurverschil tussen Turkse ouderen en Nederlandse ouderen. Dit maakt het voor Turken lastig om goede zorg te krijgen in Nederland. Voor hen is het vaak belangrijk om hulp te krijgen van familie, om door hen te worden opgevangen wanneer dat nodig is. Aangezien we nu in een maatschappij leven waarin carrière maken en geld verdienen heel belangrijk is hebben de kinderen van deze ouderen vaak geen tijd. Dit is voor deze generatie migranten een probleem.

Ondersteunde teksten uit de Koran
De ouderen worden opgedeeld naar afkomst, zodat ze met elkaar kunnen communiceren. Bij de Turkse vrouwen groep liggen er verschillende Korans op tafel, met Turkse vertaling. ‘Uit de Koran lees ik teksten voor aan de mensen hier’, vertelt Aymelek. ‘Er staat onder andere in dat we de wereld beter moeten maken met elkaar, dat we samen moeten werken, geen onderscheid maken, elkaar moeten beschermen’.

Vera Vincent

Vera Vincent (2004) is een eerstejaars student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze wil graag een steentje bijdragen aan het mooier maken van onze wereld. In 2021 maakte ze een documentaire waarin vrouwen hun verhalen delen over hoe ze het ervaren om in Nederland moslim te zijn. Ook heeft ze in 2020 een betoog geschreven waarin ze de problemen van de vleesindustrie aan de kaak stelt. Ze wil in de toekomst meer van dit soort verhalen op grotere schaal te verspreiden. Daarmee hoopt ze dat we uiteindelijk wat eerlijker met elkaar en de wereld omgaan, en elkaar wat beter kunnen begrijpen.