Utrecht Zuid

De Helling: Waar muziekgeschiedenis en jong talent samenkomen

De ingang van De Helling tijdens een concertavond

Utrecht-Zuid – Dit najaar wordt De Helling, thuisbasis van de onderstroom van muziek en de poppodium in Utrecht-Zuid, twintig jaar oud. In het voormalig museumdepot, dat in het uiterste kopje van industrietrein Rotsoord ligt, wordt een ode gebracht aan de afgelopen decennia van muziek. Met een speciale programmering vieren zij carrières die hier begonnen, clubavonden, concerten en raves. Voorbeelden hiervan zijn optredens van onder andere: Fresku, 030303 en Grant-Lee Phillips. Wat betekent De Helling voor jong talent?

Wat van de buitenkant een vrij grauw en verlaten pand lijkt, verandert meteen bij binnenkomst. De bezoekers worden door een vriendelijke beveiliger welkom geheten en veel plezier gewenst. Het is een vrij donkere entree. Dat in combinatie met gematigd kunstlicht zorgt voor een bijzonder eigenzinnige sfeer. Je merkt direct dat je binnen bent omdat het contrast van buiten naar binnen zo groot is. Meteen na binnenkomst loop je tegen een bar aan. De een haalt daar een drankje en de ander loopt gelijk de zaal in. Arlette de Jong, directeur van De Helling, duidt: “Zodra je met een drankje van de bar rechts de zaal in loopt, voel je gelijk het geluid van de muziek in je buik. Je broekspijpen beginnen te wapperen en dan kan je helemaal in de muziek opgaan”.

Talent

De Helling staat in Utrecht bekend als een broedplaats voor jong talent. De Jong duidt: “Wij zijn belangrijk voor het middenstuk. Als je als artiest je carrière begint en daarna een stuk of tweehonderd mensen de zaal in kan krijgen, dan ben je bij ons op de goede plek.” De Helling organiseert elke dinsdag in hun café een laagdrempelig open podium speciaal voor jonge artiesten om vlieguren te laten maken. “Afgelopen dinsdag was er zelfs een moshpit in het café; het is heel leuk. Amber Mo stond hier bijvoorbeeld ook in het café en zij zit nu in het voorprogramma van Fresku. Dat is een voorbeeld van iemand die hopelijk door kan groeien tot een groot podium. Ik ben in ieder geval een groot fan”, aldus De Jong.

Een van de talenten die vaker in De Helling optreedt, is de 20-jarige Surinaamse singer-songwriter Amber Mo. “Ik heb via EQ030 De Helling leren kennen en hier al een aantal mooie optredens mogen geven. Het is een plaats waar genres zoals hiphop, R&B en afro worden omarmd”. Inmiddels staat Amber Mo op het podium zichtbaar te genieten. Na een luid applaus heeft ze de volgende reactie: “Heel vet om dit te doen. Het mooie vind ik dat ik hier als artiest dicht bij mezelf kan blijven en mijn kunst kan delen”.

Altijd feest

Dat De Helling goed is voor artiesten, kan men merken doordat bekende namen nog wel eens langskomen om een optreden te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Paolo Nutini. Arlette de Jong noemt gastvrijheid als een van de belangrijkste voorwaarden waarom artiesten dol zijn op De Helling. “We hebben topmedewerkers. Ze zijn echt altijd vriendelijk en maken met iedereen een praatje en tonen interesse. De licht- en geluidstechnici zijn ook hoogopgeleide mensen en we hebben een heel fijn warm geluid. Dat maakt het voor artiesten tot een ideaal klimaat om op te treden”.

Het lijkt dus voor iedereen bij De Helling een feestje te zijn. Arlette de Jong geeft aan dat ze de successen namens De Helling vieren alsof het hun eigen verjaardag is: “Je moet vooral je successen willen vieren. Ik geloof dat we over 5 of 10 jaar precies weer zo’n feest vieren. Dit is toch wel echt de gelegenheid om aan de stad te laten zien wie je bent”. De Jong heeft een mooi advies voor de bezoekers van het podium: “Het maakt eigenlijk niet uit of je vrienden meebrengt of ze daar maakt. Je ontmoet altijd wel diverse mensen met dezelfde passie als jezelf. Dat verruimt je blik. Dat samenkomen bij concerten en clubnachten dat maakt de wereld een beetje beter, omdat je samen ergens in ondergedompeld wordt”.

Hieronder volgt een Interview van Max Hondelink met Arlette de Jong over 20 jaar ontwikkeling van De Helling:

Luuk Wolsink

Luuk Wolsink (1999) maakt al enkele jaren multimediale producties namens de Hogeschool Utrecht. Dit jaar maakt hij audio en tekstproducties over de regio Utrecht-Zuid. Luuk heeft een grote affiniteit met actualiteit, sport en cultuur. In zijn vrije tijd zit hij regelmatig op de racefiets, maar hij zal eerder over Mathieu van der Poel schrijven dan hem worden. Mocht u een mooi nieuwswaardig verhaal hebben over Utrecht-Zuid dan kunt u Luuk altijd bereiken per e-mail: Luuk@wolsinkmail.nl