Utrecht Zuid

Sinterklaasintocht in Hoograven van grote betekenis

UTRECHT – Vorige week zaterdag vond de Sinterklaasintocht plaats in Hoograven. De stoet, die wel twintig Pieten telde, liep vanaf de Oranjebrug een hele ronde door de wijk tot aan de bibliotheek. „Het is een echt belangrijke traditie voor Hoograven”, zegt organisator Petra Wammes namens de winkeliersvereniging.

De Sinterklaasintocht in Hoograven was een samenwerking tussen Winkeliersvereniging Smaragdplein en wijkvereniging Hoogravens Belang. Petra Wammes, die al jaren betrokken is bij de organisatie van de Sinterklaasintocht, benadrukt dat de aankomst van de goedheiligman van grote betekenis is voor de bewoners. De intocht bestaat al zo lang dat Petra de aankomst van Sinterklaas in Hoograven als kind nog kan herinneren. „Ik stond zelf als klein meisje al bij de Oranjebrug. Moet je nagaan!”

Het Sinterklaasfeest is de afgelopen jaren vaak in het nieuws geweest. Hevige protestacties rond de controversiële Zwarte Piet zorgden ervoor dat gemeenten niet meer in de rij stonden om de landelijke Sinterklaasintocht te organiseren. In het kader van de landelijke controverse rond Sinterklaas ziet Wammes niet dat de intocht die haar zo goed bijstaat veel is veranderd. „Het zijn enkel de Zwarte Pieten die er nu niet meer bij zijn”, zegt ze. Ook de locatie is eenmalig veranderd tijdens de coronapandemie, maar verder zet de traditie zich gestaag voort.

Vrijwilligers blijven zich generatie op generatie ook weer ieder jaar melden, vertelt Wammes. „De kinderen van de pieten van vroeger doen er nu aan mee.” En dat maakt het voor deze Utrechters extra bijzonder. „Dat we het allemaal nog steeds samen kunnen vieren is echt bijzonder. Ik krijg nog steeds een brok in m’n keel als Sinterklaas aankomt varen.”

Chris Bond

Chris Bond (Volendam, 2006) studeert aan de School van Journalistiek in Utrecht. Al van jongs af aan zit hij nieuwsgierig voor de buis om het Acht uur Journaal te volgen. Als fan van journalisten als Thomas Erdbrink en Johnny Harris begon hij in 2022 aan zijn eigen journalistieke carrière bij weekblad Nieuw-Volendam. Daar schrijft hij als freelance journalist over uiteenlopende onderwerpen. Het meeste dat hij bij deze lokale redactie waardeerde was de kans om nieuwe mensen te ontmoeten en naar hun verhalen te luisteren. Nu (2023) werkt hij aan multi-mediale producties in Utrecht-Zuid waarin hij lokaal nieuws aan het licht brengt.