Woerden

Netwerkorganisatie Hart voor Woerden ziet ‘stijgende trend’ in het aantal vrijwilligers

Foto: Hart voor Woerden

Bij netwerkorganisatie voor vrijwilligers Hart voor Woerden is er een stijging in het aantal vrijwilligers te zien. De afgelopen tien jaar was er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een dalende trend in het aantal vrijwilligers in Nederland, maar sinds 2022 is er weer een opmerkelijke stijging waar te nemen.

Zo zegt Lisa van den Berg, matchmaker bij Hart voor Woerden: ‘Van alle 70 organisaties aangesloten bij NLvoorelkaar (NLvoorelkaar is het grootste vrijwilligersplatform van Nederland, red.) staat Hart voor Woerden op één wat betreft het aantal nieuwe vrijwilligers’.

Reden toename
Er zijn vier oorzaken aan te wijzen volgens Lisa van den Berg: ‘Corona, campagne, een karavaan en een matchmaker’. De belangrijkste reden volgens het CBS is het vervallen van de coronamaatregelen. Onder de 65-plussers, de leeftijdsgroep met de meeste actieve vrijwilligers zijn er nu weer net zoveel vrijwilligers actief als voor corona.

Actie van Hart voor Woerden
Hart voor Woerden heeft zelf ook actie ondernomen om de toename in gang te zetten. Er werden afgelopen zomer in Woerden en omgeving posters verspreid om meer mensen aan te trekken. Tevens trekt Hart voor Woerden de omgeving door met een karavaan: ‘We zijn nu al op een aantal evenementen geweest, denk dan aan een kunstmarkt of een weekmarkt, hier spreken we bezoekers actief aan, in de hoop dat zij zich als vrijwilliger aanmelden’.

Matchmaker
Sinds een paar maanden is Lisa aan het werk als matchmaker: ‘Een matchmaker is echt bedoeld om het persoonlijke gesprek met de vrijwilliger te voeren’. Hierdoor hoopt Hart voor Woerden het contact met (nieuwe) vrijwilligers te onderhouden en zo nodig te verbeteren.

Dina Medaghri Alaoui is in gesprek gegaan met Cobi Serné een nieuwe vrijwilligster die op de 8e officieel start. Ze vertelt over haar motivatie en hoezo ze geïnteresseerd is in vrijwilligerswerk.

Berend Ahsmann

Berend Ahsmann (2004) is een nieuwsgierig en onbevangen journalist. Hij studeert aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ondanks dat hij woonachtig is in Alkmaar, is hij veel in en rond Utrecht te vinden. Hoewel Berend erg ambitieus is, heeft hij nog geen exacte bestemming binnen de journalistiek voor ogen. Hij kijkt er daarom enorm naar uit om dat te gaan ontdekken tijdens deze opleiding.