Woerden

Woerden in de kerstsfeer door kerstmarkt voor ouderen

Muziek, lichtjes, bomen, glühwein, warme chocolademelk en vooral een hoop gezelligheid: Kerst. Kerst staat voor de deur. Ook in Woerden kan deze feestdag niet genegeerd worden. Zorgcentrum Careyn Weddesteyn faciliteert een kerstmarkt bij het verzorgingshuis waar iedereen welkom is. Het doel van de markt is het verzorgen van een leuke dag voor de ouderen die niet zelfstandig, buiten hun kamer, een evenement kunnen bezoeken. Niemand mag met Kerst alleen zijn.

Samen met vijf anderen is Ellen dagbestedingscoach binnen Weddesteyn. Ellen en haar collega, Talina, hebben samen de kerstmarkt georganiseerd. Dit is niet de eerste editie van de markt, voor de coronaperiode werd de markt ook georganiseerd.
‘Onze oudere bewoners kunnen niet zelfstandig de stad in, dus wij dachten dan halen we de kerstmarkt binnen om de sfeer in huis te halen’, zegt Ellen.

De invloed van de markt

De invloed van de markt en de gezelligheid die het met zich meebrengt, is zowel te merken bij de bewoners als bij de vrijwilligers, waaronder op Ellen: ‘Hoe leuk is het om al die blije mensen te zien en gewoon gezellig sfeer te snuiven.’ De gezellige sfeer was zeker aanwezig. Er waren ongeveer 50 mensen op het moment dat wij er waren. Er speelde muziek, er waren dieren en er werd gezellig met elkaar gepraat over van alles en nog wat.

Vrijwilligers

Ellen is niet de enige vrijwilliger. Via een looplijst worden verschillende vrijwilligers benaderd of zij bewoners willen ophalen. Zo kan iedereen uit het verzorgingshuis een leuke dag beleven.
‘Ik heb van die looplijsten. Dan zeg ik tegen een vrijwilliger ‘je kan die en die bewoner ophalen’ en dan gaan de bewoners langs alle stalletjes hier. Ook krijgen ze een muntje voor warme chocolademelk en wat lekkers. Na een rondje over de markt worden de bewoners weer thuisgebracht en wordt de volgende weer opgehaald. Zo kunnen alle bewoners de markt bezoeken’, zegt Ellen.

Een rondje over de markt

Op de markt staan verschillende kraampjes. Per kraam wordt een lokaal product aangeboden. Vandaag zijn aanwezig: de bakker, de bloemist, de kapper, de wereldwinkel en nog veel meer winkeliers uit het winkelgebied van Woerden.
Tijdens een rondje over de markt kwam ik Sien tegen. Sien is vrijwilligster en is tijdens de markt te vinden achter de lootjestrekkraam. Bij Sien kan men een lootje kopen en daarmee krijgen zij een cadeau. Elk jaar keert Sien terug bij de kerstmarkt van het verzorgingshuis. In haar eigen woorden vindt Sien het geweldig om vrijwilligster te zijn. Naast de markt is zij ook aanwezig bij de bingo en alle andere activiteiten die er plaatsvinden. Ik vraag aan Sien wat voor gevoel het vrijwilligerswerk haar geeft, hierop antwoordt zij: ‘Voldoening. Dat je de oudere mensen een plezierige dag, ochtend of middag kan geven. Ze hebben zo weinig. Veel mensen zijn dementerend, bij hen zie je het effect niet echt. Tijdens het loopje kan je wel aan de mensen zien of zij het leuk vinden of niet. Als zij weer op het paviljoen zijn, dan weten zij vaak niet meer wat er is gebeurd. De voldoening voor jezelf is leuk.’

Volgend jaar staat er zeker weer een kerstmarkt op de agenda en voor de organisatie daarvan zijn veel vrijwilligers nodig. Het vinden van vrijwilligers is en blijft een grote uitdaging.

‘Dat je de oudere mensen een plezierige dag, ochtend of middag kan geven. Ze hebben zo weinig.’

Beluister hier de reportage van Jada Rotsburg en krijg de smaak van de kerstmarkt te pakken.

Milou Straus

Milou Strauss, 19 jaar, wonend in Castricum. Haar grote passie ligt bij Formule 1 en Engelse literatuur. Haar droom is om later te werken binnen de autosport. Milou heeft veel zin om komend jaar producties te maken voor SvJ media en zich te ontwikkelen als journalist.