Woerden

Hardlopers halen geld op voor de Oranjestichting met het rondje Zegveld

De eerste winnaar komt net binnen, onder luid gejuich van het publiek. Vijf kilometer heeft Wijnand Fransen gelopen, door het dorp en het Groene Hart. Het is weer tijd voor het jaarlijkse hardloop evenement in Woerden: Het rondje Zegveld. Nu is het nog wachten op de eerste vrouw en de tien kilometer deelnemers.

Een bedrag van 1500 euro zal er opgehaald worden voor de Oranjestichting met het rondje Zegveld. Een hardloopevenement dat voor de zesde keer wordt gehouden. Een kidsrun van 1,5 kilometer en twee langere afstanden van 5 en 10 kilometer. Ieder jaar gaat de opbrengst naar een goed doel, dit jaar is dat de Oranjevereniging van het dorp.

Na afloop van de Kidsrun die om half twee van start ging, begint om twee uur de 5 en de 10 kilometer run. Het is erg druk aan de start. De muziek staat hard en de deelnemers zijn er klaar voor. Al op de plaats rennend wachten de deelnemers op het startsignaal. De spanning is aanwezig, het startschot klinkt, met luid geklap vertrekken ze. Nu is het afwachten wie er als eerste terugkomt. Gelukkig is er genoeg te doen. Voor de kinderen is er een springkussen aanwezig. Het is een zonnige dag en zo ontstaat er bij eetcafé Moos al snel een lange rij om ijsjes te halen. Er hangt een gezellige sfeer.  De start en de finish, aangegeven met grote rode opblaasbogen, bevinden zich midden in het dorp naast de Coöp waar mensen nog wat te drinken kunnen halen.  Aan beide kanten van de straat staan hekken voor het publiek om te kijken, uit de gehele gemeente Woerden zijn de mensen gekomen. “Het evenement leeft gelukkig onder de bewoners”, zegt medeorganisator Marco Spijker enthousiast.

Medeorganisator Marco Spijker vertelt hoe het evenement elk jaar weer groeit. Ze hadden dit jaar gegokt op 400 tot 450 deelnemers, dat is niet gelukt, maar het waren er wel 330. Hij vertelt trots dat het als een sponsorloop is begonnen: “Dit gebeurt nog steeds voor een goed doel. Dit jaar gaat de opbrengst naar de Oranjevereniging van het dorp. Met sponsoring proberen we een groot deel van de kosten te dekken en dan is het geld van de inschrijvingen voor het goede doel”. De Oranjevereniging is een organisatie die evenementen regelt voor de buurt en bestaat uit vrijwilligers.  Ook bij het rondje Zegveld helpt deze organisatie mee en daarom is er dit jaar voor gekozen om het bedrag hieraan te schenken. Danielle van Elk is aanwezig als vertegenwoordiger van de organisatie en neemt de cheque dan ook in ontvangst. Ze vertelt hoe ze het bedrag willen gaan besteden aan een seniorenlunch, een buurtontbijt en evenementen rondom Koningsdag.

Na een tijd vol spanning wachten is de eerste deelnemer in zicht. De nummers één en twee liggen dicht bij elkaar, nog even lijkt het er op dat nummer één nog ingehaald gaat worden. Nog een snelle aanzet en de eerste man komt over de finish. In achttien minuten en twaalf seconden heeft Wijnand Fransen de eerste plaats behaald, nummer twee komt er vlak achteraan. Al snel volgen er meer. Drie minuten later is ook de eerste vrouw in zicht, Maxime Copsy, deze finish is nog spannender, vlak achter haar loopt de nummer twee. Toch weet Maxime in een tijd van 22 minuten en 8 seconden als eerste vrouw over de finish te komen voor de 5 kilometer. Elke deelnemer wordt ontvangen met luid applaus van het publiek, waarna een medaille om wordt gehangen en ze een appel en flesje water aangereikt krijgen. “Het is altijd zo’n gezellige en leuke sfeer hier, zo leuk om te kijken hoe de deelnemers binnenkomen”, zeggen twee dames uit het publiek. Nog even een drankje halen en dan massaal weer uitkijken naar de tien kilometer deelnemers. Na een tijd van 35 minuten en 27 seconden komt de eerste man van de 10 kilometer de finish over, Willem Anker, hij heeft wel twee minuten voorsprong op de andere deelnemers. Na 41 minuten en 11 seconden komt Nathalie Klaassen de finish over, de eerste van de vrouwen op de tien kilometer. Zij heeft de concurrentie ver achter zich gelaten.

“Ik ben heel blij dat ik heb gewonnen met de tien kilometer, dit is mijn tweede keer en ik vond het hier zo mooi dat ik dacht, ik wil hier nog een keer lopen”.  Nathalie vertelt hoe haar uiteindelijke doel is om een Marathon te gaan lopen aankomende zomer en dat ze hier dan ook druk voor aan het trainen is. Op de vraag of ze nog vaker mee wil doen aan het rondje Zegveld komt er een heel enthousiaste ” ja zeker!” uit, ”ik vind het hier zo gezellig, het is altijd een feestje hier”.

Sterre Doff

Ik ben Sterre Doff, ben 19 jaar en beginnend journalist bij SVJ media. Ik ben student op de school voor journalistiek. Mijn interesses liggen het meest bij natuur en politiek, maar vind eigenlijk alles interessant, zolang er een verhaal te vinden is. Het liefst werk ik op het schrijf gebied maar vind het vooral belangrijk om mensen te informeren over wat er zich afspeelt, op lokaal, regionaal, nationaal of mondiaal gebied. Ik vind het erg belangrijk dat nieuws voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is. Op dit moment ben ik werkzaam bij svj media en maak ik nieuwsartikelen over de stad Woerden.