Zeist

Fluitketel curling competitie weer van start in Zeist

De teams houden de score bij van fluitketel curling. Foto: Lonneke de Jonge

Zeist- Kerst staat voor de deur en daarom organiseert Winter Wonderland in het centrum van Zeist allerlei activiteiten om in de kerststemming te komen. Fluitketel curling is daar onderdeel van. 24 teams strijden tijdens de fluitketel curling competitie om een geheel verzorgd diner bij Grand Café De Heren van Zeist. Het evenement brengt volgens de organisator een hoop gezelligheid en vertier met zich mee.

Terwijl de straten van Zeist leeg zijn en het buiten aan het miezeren is, is er op de markt in Zeist een hoop te beleven. Hier is namelijk voor de hele maand december een overdekte ijsbaan geplaatst waar diverse activiteiten worden georganiseerd. Op de dinsdag- en donderdagavond vindt hier fluitketel curling plaats. Fluitketel curling is een amateur variant op curling die we kennen vanuit de Olympische Spelen. Het is een precisiesport waarbij je in dit geval een fluitketel laat glijden over het ijs en probeert om zo dicht mogelijk bij de pilaar te komen. Het heeft dan ook iets weg van bowlen of jeux des boules.

Zodra de deuren van de tent opengaan komt je gelijk een kerstsfeer tegemoet. Door de gehele tent hangen lichtjes en in het restaurantje naast de ijsbaan hangen overal kerstballen. De kou van de ijsbaan in combinatie met de geur van bier en chocolademelk, zorgt voor een sfeer die past bij het thema ‘winter wonderland’. Op de ijsbaan zijn de teams: Platanenhof en Trapper bier aan het inspelen onder het genot van een biertje. Het gaat er al fanatiek aan toe en één voor één gooien ze een fluitketel de baan op. Platanenhof gaat dit jaar voor het eerst een poging wagen om te winnen en Trapper bier doet voor de tweede keer mee, ze stonden vorig jaar zelfs in de finale. ”Dit jaar hebben we ons beter voorbereid door samen een paar keer jeux des boules te spelen voor het richtingsgevoel”, zei de team captian van Trapper bier. Beide teams hopen dit jaar te winnen tijdens de finale die op 4 januari plaats vindt.

Het idee voor fluitketel curling ontstond uit het verlangen van de organisatoren om tijdens de decembermaand bewoners van Zeist te amuseren met een spelelement voor volwassenen. Dat het op het ijs plaats moest vinden stond vast en bij ijshockey zou het er te hard aan toe gaan, dus kwamen ze uit bij fluitketel curling. Laurens Wemekamp is één van de organisatoren van dit evenement en vertelt dat het door de afgelopen vijf jaren heen echt een begrip is geworden in Zeist. ”Twee weken voor openingstijd hadden 24 teams zich aangemeld en zaten we al vol”. De teams bestaan uit zes deelnemers en de meeste zijn ongeveer tussen de 25 en 40 jaar oud.

De fluitketels die worden gebruikt tijdens de wedstrijden waren in eerste instantie echte fluitketels die ze hadden gehaald bij de Blokker, maar binnen de kortste keren zaten daar butsen in of gingen ze kapot. ”In onze kennissenkring bood een lasser aan om de fluitketels zelf te maken en binnen vier maanden tijd had hij wel veertig fluitketels gemaakt die alweer vijf jaar meegaan”, vertelde Laurens. Deze fluitketels kunnen dus wel tegen een stootje en worden dan ook graag gebruikt door de bewoners uit Zeist.

Niet alleen bewoners uit Zeist doen mee aan de competitie, maar elk jaar doen er ook een paar teams mee vanuit de gemeente. Hierin zitten vooral wethouders en partijleden van verschillende politieke partijen. Dit jaar gaan op 28 december twaalf teams vanuit de gemeente met elkaar de strijd aan om in de finale te komen. ”Ze zijn heel goed en mega fanatiek”, aldus Laurens.

Volgens Laurens moeten Zeistenaren zich volgend jaar weer gaan opgeven omdat het evenement een hoge dosis gezelligheid met zich meebrengt, de teams onderling leuk met elkaar omgaan en je er zeker van kunt zijn dat je een leuke avond hebt.

Verslaggeefster Quinty Setlight is aanwezig bij de fluitketel curling competitie waar ze in gesprek gaat met de teams: Platanenhof en Trapper bier  die tegen elkaar strijden, ook hoort ze wie er naar de finale gaat.

Reportage Quinty Setlight