Zeist

Kerstconcert ‘oud en nieuw’ op alle fronten geslaagd

Er worden korte orgelstukken gespeeld zodat het koor even rust heeft.

Zeist- De zaal is nog leeg, de klanken van het koor galmen tot in elke hoek van het gebouw, de dirigent loopt nog in zijn blauwe sweater in plaats van het zwarte pak waarin hij zo op het podium verschijnt. Het inzingen is in volle gang. Het is de laatste keer om de harmonie te checken tussen het jeugdzangtheater en het toonkuntskoor. Het is de eerste keer dat er een samenwerking plaatsvond tussen beide koren.

Langzamerhand raken de kerkbanken steeds verder gevuld, luid praat het publiek over het concert dat zij de komende twee uur gaan zien, of over het familielid waarvan zij na een tijd van hard oefenen ook wel nieuwsgierig zijn naar het resultaat. “Ik heb nog nooit zo veel kinderen bij ons koor in de kerk gezien”, vertelt organisator Marcel van Zandvoort, de kinderen van het jeugdkoor trokken veel bezoekers; broertjes, zusjes en ouders, maar ook opa’s en oma’s kwamen kijken. Ook het toonkunstkoor verwelkomde veel mensen, zo vertelde een familielid uit Limburg dat zij graag van de partij is als er weer een concert wordt gegeven. “Het zat goed vol, wel meer dan driehonderd plekken zijn vergeven”, vertelt Marcel.

Het laatste nummer van de avond wordt opgevoerd, ‘we all stand together’ wordt uit volle borst gezongen door zowel de kinderen als de volwassenen. Het publiek zit ook het laatste nummer nog aandachtig te luisteren. Het applaus klinkt voor de kinderen dan weer als muziek in de oren. Na afloop kreeg iedereen die wilde nog wat te drinken, glühwein of chocolademelk. De chocolademelk werd vergeven in mokken van de kringloop, weer een samenwerking die plaatsvond.

Een van de doelen van de avond, maar ook van de samenwerking, was verjonging in het koor. “Door vanavond denken de kinderen misschien over een paar jaar; ‘Dat was wel een leuke ervaring.’ Dan komen ze bij ons in het koor.” zegt Ton Schouten, eerste secretaris van het toonkunstkoor.

“Er is steeds meer interesse vanuit de jeugd voor klassieke muziek, die willen wij naar ons toe trekken door iets te doen wat hen aanspreekt.”

In de toekomst zullen er meer samenwerkingen plaatsvinden, zoals dat in het verleden ook zo is geweest. “Maar met het kinderkoor weten we nog niet, dat moeten we nog uitzoeken, denk ik”, vertelt Marcel. Tevreden waren alle organisatoren wel, ze waren “positief verrast”. In het voorjaar zal er weer een voorstelling gegeven worden, dan met andere stukken van hedendaagse componisten.

Verslaggever Isa van Gils spreekt met een bezoeker en Danny Nooteboom, de dirigent, over de voorstelling van de twee koren samen.

Joran Denkler

Mijn naam is Joran Denkler. Ook al ben ik nog beginnend journalist, zie ik het al als mijn taak om het echte nieuws naar buiten te brengen. De komende tijd ga ik dan ook proberen heel Zeist een stem te geven; arm, rijk, jong en oud alle stemmen en meningen zijn belangrijk en ik zie de rol van journalist dan ook als een soort doorgeefluik om deze meningen kenbaar te maken bij gemeenten of andere overheidsorganen. Ik ben gedreven om dit werk te doen en ik zie veel ambitie in dit vak. Hoe ik in de journalistieke wereld ga eindigen weet ik nog niet maar zolang ik het bovenstaande maar kan en mag blijven doen.