Zeist

Open dag laat zien hoe makkelijk stereofotografie is

3D foto van verschillende apparatuur voor stereofotografie (foto: zoom academy)

Zeist – Liefde voor het maken van 3D foto’s, dat delen alle leden van de Nederlandse Vereniging voor Stereofotografie (NVvS). Tijdens de open dag proberen ze zoveel mogelijk geïnteresseerden ook enthousiast te maken met hun hobby en laten ze zien hoe simpel stereofotografie kan zijn.

Gedurende de dag werden de verschillende aspecten van 3D fotografie, ook wel stereofotografie genoemd, gepresenteerd. Je kon genieten van vele 3D-projecties gemaakt door leden. Op de informatiemarkt lag alle apparatuur die gebruikt wordt met stereofotografie, van stereocamera’s tot aan 3D schermen. Hierover werd uitleg gegeven en verteld hoe je er zelf mee aan de slag kunt.

Voor iedereen die denkt dat je allemaal ingewikkelde apparatuur nodig hebt voor stereofotografie, heeft het volgens Job van de Groep (vicevoorzitter NVvS) mis. ‘Het maken van een 3D foto is helemaal niet zo ingewikkeld als mensen denken,’ aldus van de Groep. ‘Er zijn tegenwoordig talloze apps voor op je mobiel die je kunnen helpen met het maken van een mooie stereofoto’.

3D fotografie is bijna net zo oud als gewone fotografie. De belangstelling ervoor wisselt echter al jaren. Toch is het nooit zo populair geworden als 3D films. Ondanks dat de populariteit van stereofotografie niet erg groot is, hoopt Van de Groep dat meer mensen gaan inzien hoe mooi het vak is.

Quinty Setlight

Mijn naam is Quinty Setlight. Ik ben verslaggever voor SvJ media in de gemeente Utrecht. Als beginnend journalist wil ik iedereen graag een kans geven om hun verhaal te vertellen. Ik interesseer me vooral in sociale en culturele onderwerpen. Met mijn enthousiasme hoop ik zoveel mogelijk mensen te informeren over het nieuws. Wie weet zie je me over een paar jaar wel voorbij komen bij NOS Stories, BNNVARA of lees je een artikel van mij in je favoriete tijdschrift.