Zeist

Verkeer in Zeist moet duurzamer en veiliger, op welke manier dat gaat gebeuren verschillen de meningen

De gemeente Zeist is bezig met het verduurzamen en het veiliger maken van het verkeer. De Slotlaan wordt hervormd en de drukste bushalte van Zeist wordt verlengd. De maatregelen die zijn genomen zijn een stap in de goede richting, vinden de VVD en GroenLinks. Toch blijft politieke verdeeldheid over de aanpak van duurzame mobiliteit bestaan.

Afgelopen week is de gemeente begonnen met nieuwe maatregelen die het verkeer in Zeist moeten verduurzamen en beveiligen. Zo wordt de bushalte op de Jordanlaan verlengd en de Slotlaan hervormd. Dat deze maatregelen allebei tegelijkertijd worden gerealiseerd is toevallig. ‘De gemeente is niet bewust bezig met het verduurzamen van het verkeer in de etalage zetten’, zegt Ernst van Splunter, fractievoorzitter van VVD Zeist.

Bas van der Schild, raadslid van GroenLinks, vindt de maatregelen die tot nu toe zijn genomen ‘een stap in de goede richting’. Hij ziet het verkeer graag nog duurzamer en veiliger. Zowel VVD als GroenLinks zijn het erover eens dat het centrum autoluwer moet worden om de aantrekkelijkheid en veiligheid van het centrum te vergroten. Over de aanpak van die plannen verschillen de partijen alleen.

Een grote verandering in de verkeerssituatie van Zeist is dat de reguliere parkeerplekken verdwijnen op de Slotlaan, de winkelstraat van Zeist, er zijn nu alleen nog maar laad- en losplekken. Een goede ontwikkeling, vindt van der Schild van GroenLinks. Het zorgt voor een veiligere situatie, en het centrum ziet er aantrekkelijker uit. ‘De aandacht moet gaan naar fietsers, lopers of ov-gebruikers, niet meer naar de automobilist zoals jaren is gedaan.’ Bij de Slotlaan zijn al twee parkeergarages met genoeg capaciteit om de auto’s die voorheen op de Slotlaan parkeerden in kwijt te kunnen. ‘Of je komt op de fiets, dat is het allerbest.’

Ook van Splunter vindt het weren van auto’s in de Slotlaan een goed idee, alleen moet je eerst goede alternatieve parkeerplekken hebben. ‘Je wilt niet hebben dat er een waterbedeffect optreedt naar de omliggende wijken, als er geen goede alternatieve parkeerplekken zijn gaan mensen hun auto’s parkeren in die wijken, dit gaat voor overlast zorgen.’ Een goed alternatief vindt hij betaalbare plekken in parkeergarages die al op de Slotlaan zijn. ‘We merken dat inwoners niet goed op de hoogte zijn van het bestaan van de parkeergarages, daarbij is het tarief best wel hoog, dat moet omlaag.’ Ze willen geleidelijk aan van de parkeerplekken op de Slotlaan af om onrust te voorkomen.

GroenLinks pleit voor betaald parkeren tot negen uur ‘s avonds. Het plan om tot negen uur betaald te parkeren is verworpen, je betaalt nu tot zeven uur ‘s avonds voor je parkeerplek. Dat vindt van der Schild jammer, ook met betaald parkeren tot negen uur blijft het centrum bereikbaar voor de automobilist. ‘Je betaalt maar een paar euro extra, mensen zijn echt bereid om dit te betalen, veel mensen die ‘s avonds nog naar het centrum gaan wonen dichtbij, als je met de fiets gaat betaal je helemaal niks.’ De VVD heeft gestemd voor gratis parkeren vanaf zeven uur, ze zijn bang dat betaald parkeren tot negen de mensen afschrikt om ‘s avonds nog eruit te gaan.

De verlenging van de bushalte vinden beide raadsleden een hele goede maatregel. De bushalte op de Jordanlaan was veel te klein voor de hoeveelheid bussen en reizigers die daar stoppen. Een verlenging van de halte zorgt ervoor dat er in de toekomst gevaarlijke situaties worden voorkomen. Er kunnen na de verlenging twee bussen veilig bij de halte stoppen.

Van der Schild van GroenLinks ziet graag dat er meer buslijnen vanuit de dorpen rondom Zeist naar Zeist gaan om de mensen in die dorpen beter te voorzien van goede openbaar vervoersvoorzieningen. Een goede openbaarvervoersvoorziening draagt bij aan de vergroening van een stad. Zeist heeft al redelijke openbaarvervoersvoorzieningen, maar er zijn wel verbeterpunten. In coronatijd was er sterke afschaling van het aantal bussen die van de dorpen rond Zeist naar Zeist rijden, na de coronacrisis is het niet meer opgeschaald. Dit is omdat ze niet rendabel zijn volgens VVD. GroenLinks zegt dat je die lijnen toch moet realiseren zodat iedereen gemakkelijk met het ov kan, ‘de niet-rendabele buslijnen vang je op met winstgevende buslijnen.’

De duurzaamheid en veiligheid van de mobiliteit in Zeist kan nog stukken beter vinden beide raadsleden, maar het begin is er. Ze verwachten dat door de maatregelen die nu genomen zijn het voor de inwoners aantrekkelijker wordt om met de fiets of het openbaar vervoer naar het centrum te komen.