Zeist

Opvanglocatie voor Afghaanse vluchtelingen moet sluiten

Ingang van het Walaardt Sacré kamp. Foto: ANP

Huis ter Heide – De opvanglocatie voor Afghaanse vluchtelingen in Huis ter Heide moet gaan sluiten. De overheid wenst dit omdat Defensie haar kazerne terug wil. Staatssecretaris van Asiel en Migratie Eric van der Burg vroeg enkele tijd geleden echter, in naam van diezelfde overheid, aan lokale bestuurders om juist meer opvangplekken te creëren voor vluchtelingen. Hierover is de nodige ophef ontstaan.

De door hekken omringde kazerne, waar sinds 2021 Afghaanse vluchtelingen worden opgevangen, moet in maart 2024 weer volledig leeg en operatief voor Defensie zijn. Het gaat om het Walaardt Sacré Kamp aan de Hobbemalaan. Nu zitten daar nog 305 Afghanen, die twee jaar geleden, toen in hun thuisland de macht werd gegrepen door de Taliban, naar Nederland werden gehaald. Op de locatie, gelegen in bosrijk gebied, is het de rust zelve. Op een enkele bus die voorbij draaft en een handjevol buurtbewoners inclusief hond aan de lijn na, is de omgeving leeg en stil. Volgens burgemeester Koos Janssen de ideale locatie om vluchtelingen op te vangen.

Zowel de Opvanglocatie, het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) en de gemeente Zeist willen niet reageren op de situatie. Een woordvoerder van het COA zegt aan de telefoon het ‘te druk’ te hebben. Bij de opvanglocatie zelf lijkt wel iets mogelijk, maar na even rondbellen door de receptionist, gehuisvest in een bouwwerk dat nog het meest doet denken aan een zeecontainer, wordt besloten geen reactie te geven. Ook de gemeente laat via haar persvoorlichter weten geen reactie meer te geven naast het door de burgemeester gegeven interview aan NRC.

De burgemeester laat in dat interview weten ‘not amused’ te zijn nadat hij via een omweg moest vernemen wat de mensen in het kamp te wachten staat: “Moeten de Afghaanse evacués straks wéér halsoverkop naar een andere plek? Het Rijk moet niet vergeten dat ze eigenlijk gasten van de staat zijn. Het zijn nota bene de collega’s van defensie!”, zo laat hij weten aan de NRC. De vluchtelingen zijn volgens Defensie vooral mensen die Nederland en Defensie hebben geholpen bij missies in Afghanistan. Denk hierbij aan tolken, bewakers en chauffeurs. Maar ook mensenrechten- en vrouwenrechtenverdedigers en journalisten die samenwerkten met Nederlandse pers. Zij verkeerden in levensgevaar onder het nieuwe regime.

Naast de locatie in Huis ter Heide, is er momenteel nog één andere locatie waar enkele honderden Afghaanse vluchtelingen worden ondergebracht. Dit is het schietkamp Harskamp. Ook deze wordt binnenkort weer in gebruik genomen door Defensie, wat eveneens de sluiting van deze opvanglocatie zal betekenen. Enig verschil met Zeist is dat de burgemeester van Ede dit enkele tijd terug wel vanuit Defensie zelf, te horen kreeg. Ook hij is niet tevreden over de gang van zaken, zo laat hij weten aan de Gelderlander. Naast deze locaties werden tot voor kort ook in Zoutkamp en Amsterdam vluchtelingen opgevangen, ook deze terreinen zijn inmiddels alweer volledig in gebruik door Defensie. Ondanks dat het Ministerie van Justitie en Veiligheid dus om meer opvanglocaties vraagt, is de daarop haaks staande werkwijze vanuit het Ministerie van Defensie dus groter dan alleen de omgang met het Walaardt Sacré Kamp.

Van de lokale afdelingen van enkele politieke partijen in Zeist komt na enige tijd wel een reactie. De SP zegt als politieke fractie in de gemeenteraad van Zeist altijd achter de opvang van Afghanen in de gemeente te hebben gestaan. “Dat is nu niet anders, ook al zullen omwonenden van het Walaardt Sacré Kamp waar de Afghanen inmiddels al enige jaren verblijven, over deze opvang misschien niet onverdeeld positief zijn. Wij vonden dan ook dat onze burgemeester er goed aan heeft gedaan om de publiciteit te zoeken en in de media de dreigende sluiting van de opvang onder de aandacht te brengen,” zo laten ze bij de SP weten. D66 sluit zich aan bij de positieve woorden over het optreden van burgemeester Janssen: “Wij zijn blij met hoe hij zich hard maakt voor de kwetsbare mensen in onze gemeente”.

Het Ministerie van Justitie en Veiligheid, waar de Staatssecretaris van Asiel en Migratie onder valt, heeft een gesprek aangekondigd tussen Van der Burg, de commissaris van de koning Oosters en burgemeester Janssen. De kans is aanwezig dat de uitkomst hiervan bepalend gaat zijn voor de toekomst van de locatie aan de Hobbemalaan.

Verslaggever Anke Groot vraagt de inwoners van Zeist naar hun mening over de sluiting van de opvanglocatie in Huis ter Heide:

Marcelo Jebbink

Ik ben Marcelo Jebbink, beginnend journalist en student op de School voor Journalistiek in Utrecht. Ik wil uiteindelijk graag de sportjournalistiek in, waarin vooral autosport en voetbal de voorkeur genieten. Maar ook het volgen van politiek in binnen en buitenland is iets wat mij bezighoud. Eigenlijk alles wat de hedendaagse maatschappij met zich meebrengt. En daar wil ik dan ook graag verhalen over maken. Om de mensen te laten weten wat er speelt in de wereld maar ook achtergrondverhalen en meer de human interest kant van de journalistiek wil ik graag op de verschillende manieren onder de aandacht brengen.