Zeist

Damiaanschool voert kerstmusical op voor eenzame ouderen uit Zeist

Kerstmusical: 'Sterren van de hemel' wordt opgevoerd voor ouderen uit Zeist. Foto: Lonneke de Jonge

Zeist- De Damiaanschool en de algemene seniorenvereniging uit Zeist (ASZ) werken samen in de vorm van een kerstmusical voor eenzame ouderen. Met de musical: ‘Sterren van de hemel’ hopen ze eenzame ouderen een fijne kerst te bezorgen en ervoor te zorgen dat minder ouderen alleen zijn met kerst. De musical wordt goed ontvangen bij de ouderen en beide partijen zijn enthousiast over deze samenwerking. Dit initiatief is een succes en ze willen dit volgend jaar weer doen.

De laatste schoolweek voor de kerstvakantie is aangebroken en dat betekent dat veel basisscholen bezig zijn met laatste loodjes en kerstvieringen. Zo ook de Damiaanschool in Zeist, want zij voeren de kerstmusical: ‘Sterren van de hemel’ op voor eenzame ouderen uit de omgeving.

Terwijl het regenachtig weer is en er buiten weinig kerstsfeer te beleven is zijn de kinderen van de Damiaanschool in het Torenlaan theater van Zeist druk bezig met de laatste voorbereidingen van de show voordat ze mogen optreden. Naarmate de tijd vordert beginnen de kinderen onrustiger te worden en begint de gezonde spanning op te komen. Hier en daar rennen wat kinderen door de vooralsnog lege zaal of staan ze met elkaar voor de allerlaatste keer de liedjes en teksten door te nemen. Dit is de laatste uitvoering van de vier keer dat ze hebben opgetreden en de kinderen willen er dus alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze allemaal shinen bij de laatste keer op het podium.

Peter Hommersom, gymleraar van de Damiaanschool, begeleidt deze musical en neemt de hoofdrolspelers nog even apart om ze een toi toi toi te wensen. De zaal die eerst zo’n ruim 60 lege stoelen had begint zich langzaam te vullen met ouders, kinderen van de school en ouderen van de algemene seniorenvereniging Zeist (ASZ). Zodra de zaal vol is wordt het publiek stil, worden de lichten gedempt en klinkt er een yell vanuit de coulisses. De show kan beginnen!

De musical gaat over een schoolklas waarvan de juf heel graag een kerstmusical wil opvoeren, alleen hebben de kinderen daar geen zin in en werken dus niet mee, totdat ze erachter komen dat de buurman erg eenzaam is en wel wat gezelligheid kan gebruiken tijdens kerst. Daarom besluit de klas om toch wel een kerstmusical op te voeren en nodigen ze buurman Noah uit om te komen kijken. De verhaallijn van de musical inspireerde de docenten van de Damiaanschool en ze besloten om dit ook in het echt te doen. Daarom hebben ze ouderen van het ASZ uitgenodigd om te komen kijken.

Lia van Dijk is voorzitter van het ASZ en juichte de samenwerking met de Damiaanschool toe vanwege het project ‘Bruggen Bouwen’. Dit project heeft als doel om een brug te slaan tussen generaties. Het bood ouderen een kijkje in de leefwereld van kinderen en omgekeerd. ‘De ouderen waren verbaasd over het feit dat de kinderen in de zaal zich zo goed konden gedragen en zo lief waren, de kinderen konden zien dat er ook heel wat ouderen zijn die geen kleinkinderen hebben of alleen zijn’, aldus Lia van Dijk. Ze benadrukte dat het ASZ niet direct eenzaamheid kan oplossen, maar wel door initiatieven ouderen kan stimuleren om deel te nemen aan activiteiten waarbij men elkaar kan ontmoeten.

Het is de eerste keer dat de Damiaanschool een kerstmusical organiseert maar volgens de docenten is het zeker voor herhaling vatbaar. Yvette Telkamp, juf van groep 1 en 2, deelde haar enthousiasme over dit initiatief. ‘Sommige kinderen zijn echt een ster op het podium waarvan je het niet had verwacht. Zo’n musical is een leuke manier van ontwikkelen en kinderen ontdekken talenten die ze van tevoren helemaal niet wisten. Daarnaast kunnen de kinderen alvast een beetje oefenen voor de groep acht eindmusical.’

De kerstmusical van de Damiaanschool viel zowel bij de kinderen als de ouderen in de smaak en is een inspirerende stap naar een meer verbonden gemeenschap. Het diende niet alleen als entertainment, maar ook als een brug voor verbinding en begrip tussen jong en oud bij de bewoners van Zeist.

Verslaggeefster Quinty Setlight is aanwezig bij de opvoering van de kerstmusical en gaat in gesprek met Peter Hommersom die de musical heeft begeleid.