Zeist

Levende kerststal Dieptetuin na twee jaar weer terug

Kerststal in de Dieptetuin.

ZEIST – Dat het regent en er een koude wind staat maakt de bezoekers van de dieptetuin niets uit. Op de nogal natte vrijdagavond ontving de tuin 556 bezoekers en op zaterdagavond maar liefst 1360 bezoekers. De levende kerststal blijft een geliefd uitje voor jong en oud.

Bij aankomst van de dieptetuin waan je je gelijk in de kerstsferen. De straat is afgezet, de bomen zijn versierd met lichtjes, er wordt kerstmuziek afgespeeld en de geur van glühwein komt je tegemoet. De route is uitgestippeld om de tuin heen en de door eén van de vrijwilligers, verkleed in schaapskleding, wordt de weg voorgeleid.

Bij de eerste stop staat een tent, binnenin staan kleine stoelen en banken waar kinderen plaats kunnen nemen. ‘’Ik lees hier vanavond verhalen voor van Charles Dickens, ik heb dit jaar gekozen om verhalen over kinderen te vertellen in plaats van kerstverhalen’’ vertelt Dick Koopman, voorzitter van de Dieptetuin. Dick draagt een bruin geruite pak met een bruine hoge hoed en een gouden strik, de wind waait hard tegen de tent aan, ‘’Je krijgt hier zin een glas whisky’’, aldus Dick Koopman.

Na de eerste stop wordt de weg vervolgt en is er nog van alles te doen in de tuin. Er staat een lange rij op het grasveld met kinderen die wachten tot ze een ritje kunnen maken op een pony. Ook kun je op het grasveld een rondje met een ezel of alpaca lopen en is er koor dat kerstnummers zingt voor het publiek.

Maar waar het allemaal die avond omdraait is de levende kerststal waar een verzameling van mensen omheen staat. Met grote doeken, houten pilaren en veel strooi op de grond is er een kerststal nagemaakt. Binnenin zitten Jozef en Maria en in de kribbe ligt baby Jezus. Het verhaal van de geboorte van Jezus wordt voorgelezen door één van de vrijwilligers en iedereen luistert aandachtig. Na afloop wordt er gezongen door een groep kinderen van het Jeugdzangtheater, ze zingen Nederlandse kerstnummers zoals ‘’Niks is cooler dan kerstmis’’ en er wordt op de voorgrond gedanst door kinderen verkleed als engelen en herders. De bezoekers zijn enthousiast. ‘’Het is ontzettend leuk hier, onze dochter zingt vanavond drie keer mee in het koor, dus wij staan hier als trotse ouders’’, vertelt een bezoeker.

De kerststal in normaal een jaarlijks ritueel maar door corona heeft het de afgelopen twee jaar niet kunnen plaatsvinden. Dat de tuin dit jaar weer door zoveel mensen wordt bezocht verrast de vrijwilligers dan ook niet. ‘’Voor de corona hebben we dit ook georganiseerd en toen hebben we destijds 1200 bezoekers gehad, dus dat het nu zo druk is verbaasd me niet’’ vertelt Maarten van den Berg, beheerder van de Dieptetuin.

Na afloop blijven de bezoekers nog even hangen en kunnen een warme chocomelk of glühwein halen. Er hangen papiertjes met een QR-code die mensen kunnen scannen om zo een vrijwillige bijdrage te leveren aan de dieptetuin. Bij de uitgang staat Ton Blom, vrijwilliger van de tuin, hij vertelt: ‘’Het is ontzettend leuk om dit als vrijwilliger ernaast te doen, we hebben een prachtige tuin die al honderd jaar bestaat’’. De botanische tuin wordt onderhouden door veertig actieve vrijwilligers. Er wordt elke week eén ochtend gezamenlijk gewerkt onder het motto ‘’je komt als je kunt en je doet wat je kan’’.

Reportage

Tot slot neemt verslaggever Cas Wackie Eysten je mee op een kerstronde door de dieptetuin.

Reportage: Cas Wackie Eysten

Sanne Schild

Mijn naam is Sanne Schild (24 jaar), verslaggever voor SvJ Media in Utrecht Centrum. Momenteel studeer ik aan de School van Journalistiek in Utrecht. Ik hou van lezen, schrijven en vind het belangrijk om relevante maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Mijn ambitie is om in de toekomst te werken bij een dagblad en/of tijdschrift. Contact: sanne.schild1@student.hu.nl