Zeist

Duurzame wandeling bron van inspiratie

VLNR wethouder Laura Hoogstraten, vrijwilliger Bert Bongaerts, wethouder Wouter Catsburg. Foto: Nadine op den Kelder

Zeist- De herfst is binnen komen zetten; regenval veroorzaakt plassen water op de weg en mensen schuilen onder afdakjes en paraplu’s om droog te blijven. Origineel stond er voor vandaag een wandeling op de planning om de duurzame projecten van ‘Samen Duurzaam Zeist’ in de wijk Vollenhove te laten zien, maar door de regenval geeft gids Bert Bongaerts in plaats daarvan een presentatie.

Normaliter zouden wandelaars over een afstand van drie kilometer twaalf bezienswaardigheden zien. Zo komen zij langs allerlei duurzame plekken waar buurtbewoners zich actief inzetten om de wijk groener, leuker, mooier en duurzamer te maken.

Echter schuiven vandaag iets na tweeën de laatste bezoekers bij Bert aan tafel in ontmoetingscentrum ’t Volle hof, onder hen wethouders Laura Hoogstraten en Wouter Catsburg. Bert vertelt trots over de projecten waar die op de route van de duurzame wandeling liggen. Velen waar hij ook zelf aan heeft meegeholpen,  zoals de aanleg van de voorbeeld Heuvelrugtuin. Deze tuin is gevuld met inheemse planten en insectenhotels die de biodiversiteit bevorderen. De tuin dient als inspiratie voor andere inwoners, om zelf ook hun tuin aan te passen.

Buurtmoestuin brengt samen

Een ander mooi voorbeeld is het Buurtsnoeptuintje. Door dit project is een stuk gemeenteperceel omgetoverd tot gezamenlijke moestuin. Hiervoor zijn een aantal zelfgemaakte moestuinbakken neergezet, deze worden zelf bijgehouden door buurtbewoners die daar interesse voor hebben. Niet alleen delen zij de verantwoordelijkheid voor de tuin, ook delen zij de oogst. Niet alleen de toegang tot lokaal geteeld eten is toegankelijker geworden, ook de drempel voor een praatje is verlaagd. De buurt komt vaker samen, Bert en zijn medevrijwilligers lopen elke paar weken langs om te kijken of de bewoners hulp nodig hebben, dat blijkt mee te vallen. Wel kwamen zij tot de positieve ontdekking dat de buren de deelkast, waarin de oogst wordt gedeeld, ook is vullen met langer houdbare producten zoals blikken soep, voor de buren die het nodig hebben.

Bongaerts is een bezige bij

Naast de duurzame wandeling begeleiden en meehelpen met deze projecten doet Bert nog meer. Zo is organiseert hij iedere vierde zaterdag van de maand een middag om gezamenlijk zwerfvuil te rapen en is hij energiemaatje. Iedere donderdagavond tussen 19.00 en 20.00 zit hij in ontmoetingscentrum ’t Volle hof, voor mensen die vragen hebben over de verduurzaming van hun huis. Of daar veel mensen op afkomen? ‘Bijna nooit’, zo stelt hij zelf. Waarom hij het toch doet? ‘Zodat als er iemand wel vragen heeft, er iemand is bij wie ze terecht kunnen. Of het er nu één, twee, twintig of nul zijn, iedere donderdag zit ik er. Ik heb jaren geleden besloten dat ik de wereld beter wil achterlaten voor de kleinkinderen van mijn kinderen. Nadat ik mijn eigen huis heb geïsoleerd en begon met kleine projecten ben ik energiemaatje geworden. Ik doe dit omdat ik wil dat mijn kleinkinderen kunnen zeggen dat ik alles heb gedaan wat ik kon doen om de wereld beter te maken voor hun kleinkinderen.’

Hieronder gaat Marit Martens in gesprek met vrijwilliger Bert Bongaerts en wethouder Wouter Catsburg over de duurzame veranderingen die zij zelf maken.

Nadine op den Kelder

Mijn naam is Nadine op den Kelder en ik ben een beginnende journalist. Mijn hart ligt bij het brengen van verhalen die ertoe doen, oplossing gericht werken met daarin een focus op klimaat en maatschappelijke problemen. Binnen een paar jaar zie je mij hopelijk werken bij programma’s als ‘Green Renaissance’ of als redacteur bij een tijdschrift waar mens en natuur centraal staan.