Zeist

De schaatsbaan in Zeist geopend

Hard werken loont gelukkig wel. foto: Cas Wackie Eysten

ZEIST- De winterse temperaturen brengen niet alleen kou mee, ook duiken er in alle hoeken van het land weer schaatsbanen op. Zo ook in Zeist, in Zeist wordt de inline skatebaan omgetoverd tot een schaatsbaan en wordt er met de lage temperaturen weer geschaatst door een breed publiek met mensen van in, maar ook buiten Zeist. De ijsbaan is van 8 tot 17 uur geopend en daarna van 19 tot 22 uur.

Het is -3 graden buiten, de laatste laagjes water worden op de baan gespoten, ‘Dancing Queen’ van ABBA klinkt door de luidsprekers en het personeel van het restaurant naast de ijsbaan verzamelt zich. De rij die zich voor de ijsbaan verzamelt wekt het idee dat het een drukke avond zal worden. Iedereen loopt dik verpakt in een jas met sjaal het terrein op. Door de luidspreker wordt door de ijsmeester vermeld dat de inwoners van Zeist om 19:30 de baan op mogen. Voor de kinderen die echt niet kunnen wachten is er een ‘kinderijsbaan’ van kunstijs gemaakt waar al gretig gebruik van wordt gemaakt. “Wij kregen vanmiddag een appje van de Utrechtse schaatsvereniging.” zegt Fons, een van de schaatsers, al wachtend. “Het gebeurt niet vaak dat je kan schaatsen op natuurijs, maar als je de kans hebt dan moet je natuurlijk gaan.” Er zijn ook andere manieren om op de hoogte te blijven over het al dan niet opengaan en -zijn van de ijsbaan, via instagram en facebook worden volgers meerdere keren per dag op de hoogte gehouden over hoe het ervoor staat met de ijsbaan.

Om 17 uur ‘s middags gaat, na al een hele nacht gewerkt te hebben, weer een lading vrijwilligers hard aan de slag. Ze steken de armen uit de mouwen en hopen daardoor om 19 uur ‘s avonds weer open te kunnen. De komende uren zal er weer een auto met daarachter een aanhanger met een constructie waardoor het water gelijkmatig verspreid wordt over de baan rondrijden. Er zullen weer mensen de gaten moeten vullen en de hobbels in het ijs zullen weggeschraapt moeten worden. “Wij zijn constant bezig met het proces verbeteren, zo hebben wij de mat, die dient als dweil, achter de auto vervangen en hebben wij nu een rekje voor de brandweerslang”, vertelt Kobus, voorzitter van ijsbaan Zeist. Dag en nacht moet er gewerkt worden om de benodigde drie centimeter ijs te behouden, maar aan vrijwilligers is er geen gebrek. “We weten ook waarvoor we het doen,” vertelt Kobus, “vanavond kom ik ook nog lekker schaatsen met mijn kinderen.”

Bij het restaurant ‘Blik en Burgers’ is er koek en zopie te halen voor na het schaatsen en voor de ouders van kinderen die niet zijn gaan schaatsen. Hier kan iedereen opwarmen na het schaatsen in de winterse temperaturen. Daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt. Helaas zal het vanaf vrijdag wel even gedaan zijn met het schaatsen, omdat het niet meer koud genoeg is. De vrijwilligers zullen weer verder gaan in een volgende, koude, ronde.

Verslaggever Cas Wackie Eysten kijkt mee hoe er een nieuwe laag ijs op de schaatsbaan wordt aangebracht.

Joran Denkler

Mijn naam is Joran Denkler. Ook al ben ik nog beginnend journalist, zie ik het al als mijn taak om het echte nieuws naar buiten te brengen. De komende tijd ga ik dan ook proberen heel Zeist een stem te geven; arm, rijk, jong en oud alle stemmen en meningen zijn belangrijk en ik zie de rol van journalist dan ook als een soort doorgeefluik om deze meningen kenbaar te maken bij gemeenten of andere overheidsorganen. Ik ben gedreven om dit werk te doen en ik zie veel ambitie in dit vak. Hoe ik in de journalistieke wereld ga eindigen weet ik nog niet maar zolang ik het bovenstaande maar kan en mag blijven doen.