Zeist

Dieren Voedselbank Zeist: Een Helpende Poot voor Huisdieren

Petra de voorzitter ingang dieren voedselbank

ZEIST– In de zomer van 2022 besefte Petra Ferdinandus dat er een onvervulde behoefte was in haar gemeenschap. Terwijl voedselbanken voor mensen er veel waren, was er een groeiende erkenning dat ook huisdieren van gezinnen met een laag inkomen wel wat extra hulp konden gebruiken. Dit inzicht bracht haar tot de oprichting van de Dieren Voedselbank Zeist, een plek waar de behoeften van dieren niet vergeten worden.

Wanneer ik de ijzeren witte deur nader, word ik begroet door Petra, de gedreven voorzitter van de stichting. Haar uitgestoken hand straalt vriendelijkheid uit. Eenmaal binnen valt meteen de geur van dierenvoeding op, die de ruimte doordringt. Hoewel het geen ruime kamer is, heeft Petra met enkele lampjes de ruimte sfeervol weten te maken. We nemen plaats aan de houten tafel, waar thee en koffie worden geserveerd, en het interview begint als een vloeiend gesprek met wederzijdse interesse en liefde voor dieren.

Petra begint haar verhaal over het ontstaan van de Dieren Voedselbank Zeist in de zomer van 2022. Het besef dat niet alleen mensen, maar ook hun huisdieren voedsel nodig hebben, bracht haar tot actie. “Echt goede dierenvoeding is duurder dan je denkt,” zegt ze met een begripvolle glimlach. Het is deze erkenning van de financiële druk op huisdiereigenaren die haar heeft gemotiveerd om deze voedselbank op te richten.

Sinds 21 augustus 2022 heeft de stichting de status van ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) gekregen. Dit betekent dat de organisatie zich volledig inzet voor het maatschappelijk belang. Op de vraag of er betaalde medewerkers zijn, antwoordt Petra stellig: “Nee, we werken uitsluitend met vrijwilligers.” Ze toont trots een professioneel ontworpen folder met het logo van de voedselbank en een QR-code. “Neem gerust mee,” zegt ze vriendelijk, “het helpt ons om meer naamsbekendheid te krijgen.”

Samenwerkingen met asielen, dierenwinkels en particulieren maken het een stukje makkelijker voor de dieren voedselbank. Petra legt uit dat ze donaties ontvangen van partners die producten schenken vanwege verpakkingsschade of naderende houdbaarheidsdatum. “Natuurlijk controleren we de producten altijd goed,” voegt ze toe. Een e-mail van Dierentehuis Zeist bevestigt deze samenwerking: “Wij doneren af en toe aan de dieren voedselbank als we een donatie hebben ontvangen waar we zelf minder gebruik van maken.”

Regels en controles zijn essentieel voor de stichting. Elk huishouden dat een voedselpakket voor hun huisdieren ontvangt, wordt om de zes maanden getoetst. Petra, zelf een liefhebber van huisdieren, benadrukt het belang van deze controles: “Mijn hond is als een kind voor me, daarom vind ik het zo belangrijk dat iedereen goed voor zijn dieren kan zorgen.”

Terwijl we nog wat rondkijken, wijst Petra op een kritiek tekort aan kattenbrokken. Ze hoopt op meer donaties en extra aandacht om dit specifieke tekort aan te vullen. “Twee grote zakken, dat is alles wat ik nog heb, en daarna is het echt op,” zegt ze met een lichte bezorgdheid in haar stem.

Na het bedanken voor haar tijd en de warme thee op deze koude dag, verlaten we de voedselbank met flyers in onze handen, klaar om de boodschap van Stichting Dieren Voedselbank Zeist te verspreiden.

Verslaggever Yanaika Wesseling sprak met eigenaar Petra over het tekort.

Isa Franssen

Ik ben Isa Franssen, geboren in Leiden (2002) en momenteel een beginnende journalist aan de Hogeschool Utrecht. Mijn huidige rol is verslaggever in Zeist voor SVJ-media, waar ik mijn journalistieke vaardigheden aanscherp en ervaring opdoe. Mijn passie ligt bij true crime, en mijn ultieme doel is om misdaadjournalist te worden. Ik ben ervan overtuigd dat elke zaak aan het licht moet komen. Momenteel duik ik diep in de wereld van Zeist, hier gaat het niet alleen over misdaad maar probeer ik meerdere manieren van journalistiek te ontdekken. True crime is voor mij meer dan slechts nieuwsgierigheid; het is een roeping om rechtvaardigheid te dienen. Terwijl ik mijn journalistieke vaardigheden ontwikkel, streef ik naar een toekomst waarin ik de stem kan zijn voor degene die nog geen gerechtigheid hebben gevonden. Mijn vastberadenheid om elk detail bloot te leggen en mijn toewijding aan de waarheid vormen de basis van mijn veelbelovende carrière als misdaadjournalist.