Zeist

Geliefde burgemeester Koos Janssen zal gemist worden

Slot Zeist vormde een prachtig decor voor het afscheid van burgemeester Koos Janssen. Foto: Ramses Kalse

ZEIST – Een gezellig druk rumoer weerklinkt in de flink gevulde zalen van Slot Zeist. Honderden mensen zijn hier bijeen om vertrekkend burgemeester Koos Janssen persoonlijk te bedanken voor wat hij voor hen betekend heeft gedurende zijn achttien dienstjaren en daarvoor.

Al buiten voor de hoofdingang van Slot Zeist, op het Slotplein, staat een lange rij tot aan de poort in het hek. Het zijn burgers, ambtenaren, politici en mensen van verschillende maatschappelijke organisaties en verenigingen. Sommigen hebben een klein presentje voor burgemeester Janssen bij zich.

Binnen in de hal worden de mensen met een glas champagne ontvangen en wordt hun jas aangenomen. De meesten hebben hun mooiste kleding aangetrokken. De heren veelal in nette pakken met stropdas, de dames voornamelijk in fleurige, chique jurken. Eén heer draagt een in het oog springend gilet met bloempatronen.

Christine de Bruijn, nu werkzaam bij de gemeente Waddinxveen, was 27 jaar ambtenaar bij de gemeente Zeist. Ze diende als hoofd van verschillende afdelingen, laatstelijk de afdeling publiekszaken. Ze had daarom veelvuldig contact met de burgemeester.

De Bruijn verklaart de enorme toeloop onder meer als volgt: “Hij is natuurlijk wel heel lang in deze omgeving burgemeester en wethouder geweest.” Janssen heeft inderdaad veel lokale politieke functies bekleed. Zo begon hij in 1986 als wethouder bij de gemeente Woerden en was hij vervolgens burgemeester van de gemeente Bunnik, de gemeente Soest en vanaf 2006 van de gemeente Zeist.

Tekst gaat hieronder verder.

Iedereen is vol lof over vertrekkend burgemeester Koos Janssen (rechts), zo ook de mevrouw links. In het midden Janssens echtgenote Karin Stadhouders. Foto: Ramses Kalse

De mensen zijn uiteraard niet alleen bekend met de burgemeester, maar ook met elkaar. Men praat elkaar bij rondom de tafels onder het genot van een hapje en een drankje. Aan een van deze tafels staat onder meer Zeister gemeentesecretaris René Grotens.

Grotens is vol lof over Janssen en typeert hem als echte taalvirtuoos: “Hij komt soms met woorden waarvan je denkt: hé, subliem.” Het gaat volgens Grotens in het vak ook om de taal. Hij vertelt hoe Janssen door middel van zijn woordkeuze altijd in staat was het gevoel in de samenleving te duiden en verbindend op te treden. Een uitspraak die Janssen volgens hem dan ook veelal gebruikte was ‘niets vinden, want dan kun je niet verbinden’.

Bij aanvang van zijn burgemeesterschap was Janssen formeler, maar Grotens vindt dat hij zich goed in zijn rol heeft ontwikkeld. “Iedereen noemt hem nu ook Koos. Hij is zo geliefd, kijk ook naar het aantal mensen dat hier op de afscheidsreceptie in de rij staat”, zegt Grotens.

Over hun relatie stelt Grotens dat deze uiteraard op de eerste plaats een zakelijke was. Dat neemt echter niet weg dat hij een goede verstandhouding met Janssen onderhield. “Die man heeft mij heel veel gebracht”, zegt Grotens. Hij vertelt hoe Janssen hem aanhaalde als hijzelf ergens afwezig was; bijvoorbeeld met iets eenvoudigs als ‘ik sprak nog met de gemeentesecretaris’. Hier was Grotens naar eigen zeggen uiteraard ook wederkerig in. Grotens hoopt Janssen te blijven zien en spreken: “Ik wil hem nu niet meer uit het oog verliezen. Nu komt er meer vriendschap.”

In de grote Spiegelzaal, die ook dienst doet als trouwzaal, staat burgemeester Janssen met zijn vrouw Karin Stadhouders voor de openhaard. Over de lengte van de gehele zaal staat een dikke rij mensen. Allemaal willen ze Janssen persoonlijk bedanken voor zijn werk als burgemeester, maar ook als ambassadeur en beschermheer van velerlei kleine en grotere maatschappelijke organisaties en verenigingen.

Zeistenaren vertellen over wat burgemeester Koos Janssen voor hen betekend heeft en het Zeister Mannenkoor bedankt Janssen met twee toepasselijke liederen. Reportage: Nikola Damjanović. (Tekst gaat hieronder verder.)

Enkele maanden na zijn aantreden als burgemeester van Zeist werd Janssen geïnstalleerd als beschermheer van het Zeister Mannenkoor. Het koor zingt ter afsluiting van de afscheidsreceptie Janssen toe met onder meer Monty Pythons ‘Always Look on the Bright Side of Life’. Voorzitter van het koor Koos van Gemeren vertelt Janssen na de zang hoe hij als burgemeester vaak ook moeilijke dingen heeft moeten doen in zijn vak. Hij zegt dat het daarom altijd belangrijk is naar de zonnige kant van het leven te kijken. Van Gemeren: “Dat deed je altijd, ook al was het soms wat minder.”

Vervolgens biedt Van Gemeren Janssen een getuigschrift aan voor zijn jaren van dienst als beschermheer van het koor. “Welke functie op voortreffelijke wijze en met persoonlijke inzet is vervult”, leest Van Gemeren luid van het document op.

Na nog een lied bedankt Janssen het koor en zegt hij met veel plezier hun beschermheer te zijn geweest. Janssen: “Ik vind het heerlijk om op jullie warme stemgeluid het slot uitgejaagd te worden.”

Ramses Kalse

Ik ben Ramses Kalse, een student journalistiek die gewapend met zijn scherpe pen de wereld drastisch wil veranderen. Ik schrijf en creëer graag menselijke en innemende verhalen. Daarnaast ben ik een onderzoeker en uitpluizer pur sang. Ik graaf diep om de waarheid bloot te leggen. Onderzoeksjournalistiek met een brede blik op de wereld en machtige mensen aan de tand voelen is mijn streven. Momenteel doe ik dit lekker lokaal ‘In Hartje Utrecht’.