Zeist

Joyce Langenacker voorgedragen als nieuwe burgemeester Zeist

Toekomstige burgemeester Joyce Langenacker (midden) in gesprek met raadsleden en wethouders. Foto: Ramses Kalse

Zeist – De gemeenteraad van Zeist heeft Joyce Langenacker bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voorgedragen als nieuwe burgemeester van Zeist. Langenacker zal naar alle waarschijnlijkheid eind januari 2024 formeel benoemd worden tot burgemeester.

Afgelopen donderdag vond er om negen uur ’s avonds een extra vergadering van de gemeenteraad plaats, waarin de raad zijn voordracht voor de opvolger van vertrekkend burgemeester Koos Janssen bekend maakte. De aanbeveling werd geleid door Dick van Ginkel (D66), voorzitter van de vertrouwenscommissie die mede verantwoordelijk was voor het sollicitatieproces. Van Ginkel omschreef de beoogde burgemeester als iemand die de commissie had leren kennen als een echte verbinder: “Ze is empathisch, energiek en toont lef.”

Langenacker heeft al vele vlieguren in de gemeentepolitiek gemaakt, iets wat mede een vereiste was. Van Ginkel aan SvJ Zeist: “We kunnen niet iemand hebben die nog een halfjaar nodig heeft om het vak van burgemeester onder de knie te krijgen.” Daarnaast stelde hij dat de vele rollen die Langenacker reeds in de gemeentepolitiek heeft vervult, haar als toekomstig burgemeester ook een enorme voorsprong geven.

Na introductie door Van Ginkel nam Langenacker achter het spreekgestoelte plaats voor een korte toespraak. “Ik kijk er ontzettend naar uit om met elkaar samen te gaan werken en mooie dingen te gaan doen voor de inwoners van Zeist”, zei ze tegen de raadsleden en het aanwezige publiek.

Verslaggever Nikola Damjanović vraagt Joyce Langenacker waarom zij zich kandidaat heeft gesteld voor het burgemeesterschap van Zeist. (Tekst gaat hieronder verder.)

Langenacker, lid van de PvdA, is sinds 2006 actief in de gemeentepolitiek. Momenteel is ze nog burgemeester van Ouder-Amstel. Daarvoor heeft ze gediend als gemeenteraadslid en later fractievoorzitter, wethouder en locoburgemeester in de gemeente Haarlem.

Ramses Kalse

Ik ben Ramses Kalse, een student journalistiek die gewapend met zijn scherpe pen de wereld drastisch wil veranderen. Ik schrijf en creëer graag menselijke en innemende verhalen. Daarnaast ben ik een onderzoeker en uitpluizer pur sang. Ik graaf diep om de waarheid bloot te leggen. Onderzoeksjournalistiek met een brede blik op de wereld en machtige mensen aan de tand voelen is mijn streven. Momenteel doe ik dit lekker lokaal ‘In Hartje Utrecht’.